Open Brief aan de Belgische Minister Van Justitie met aanbevelingen door Prof.Dr. Juliaan Van Acker .
Mijnheer/Mevrouw de Minister van Justitie . ( Open brief van Prof.Dr. Juliaan Van Acker )
Ik denk dat het kernprobleem is dat U wordt geadviseerd
door mensen, zoals criminologen en sociologen, die geen enkele klinische
ervaring hebben in het werken met jonge criminelen. Het gaat om mensen die
boekjes hebben gelezen en die, na een leuk studiereisje, projecten uit de
Verenigde Staten of uit Nieuw-Zeeland klakkeloos willen overplanten naar België. Ik vermoed dat 3/4 van de
begroting voor de jeugdbescherming gespendeerd wordt aan ambtenaren en andere
bemoeials, terwijl er nauwelijks geld is voor mensen die het feitelijke werk
doen in het directe contact met de jongeren en hun omgeving.
Om de uithandengeving zoveel mogelijk te beperken en de
veiligheid van de samenleving toch te waarborgen moeten academische centra
worden gecreëerd voor behandeling van ernstig gedragsgestoorden en jongeren die
aan het begin staan van een criminele carrière. De medische praktijk heeft een
hoge vlucht genomen dank zij de combinatie van wetenschappelijk onderzoek en
klinische praktijk in de academische ziekenhuizen. Naar analogie hiervan moeten
voor de jeugdzorg eerst en vooral goede behandelingsmethoden ontwikkeld worden.
U kunt dus rustig alle bestaande instellingen voor
jeugdbescherming opdoeken en vervangen door academische centra, tenzij die
instellingen bereid zijn die jongeren in behandeling te nemen die aan het begin
staan van een criminele carrière tot ver in de volwassenheid. Daarvoor is
deskundig personeel nodig. De opleiding en de supervisie kan verzorgd worden
binnen of vanuit de academische centra.
Velen in het werkveld zullen het met mijn voorstellen
niet eens zijn. Dat komt omdat zij ervan overtuigd zijn goed werk te
verrichten. In Uw voorontwerp wordt bijvoorbeeld het Herstelgericht
Groepsoverleg als een soort haarlemmerolie aanbevolen. Deze methode zal
allicht enig resultaat boeken bij jongeren die over de schreef zijn gegaan,
maar die groep zou evengoed geholpen zijn met een aspirientje of als er niets
gebeurt zouden ze vanzelf stoppen met hun crimineel gedrag. De echte
delinquenten echter zijn helemaal niet vatbaar voor overleg. Ze kunnen niet
schuldbewust gemaakt worden. Een typisch voorbeeld is Marc Dutroux: zeven jaar
hechtenis en een volstrekt overbodig en geldverslindend proces heeft deze
crimineel geen greintje schuldbewustzijn kunnen bijbrengen. Met het geld voor
dit proces had ik tientallen toekomstige Dutrouxs van het criminele pad af
kunnen brengen.
Kinderen en jongeren met een echte gedragsstoornis waarvan
al op achtjarige leeftijd met grote zekerheid voorspeld kan worden dat zij
gevaarlijke criminelen zullen worden, kunnen vergeleken worden met diabetici.
Suikerziekte kan niet worden genezen, maar wel behandeld. Dank zij medicijnen
kunnen diabetici een redelijk normaal leven leiden en zelfs aan topsport doen.
Voor gedragsgestoorden is hèt medicijn toezicht en nog eens toezicht; het
liefst vanaf jonge leeftijd. Voor deze groep is daarom intensieve en langdurige
begeleiding van het gezin, op school en tijdens de vrijetijdsbesteding
noodzakelijk. Daarmee heb ik, samen met mijn team van de universiteit van
Nijmegen, fantastische resultaten kunnen boeken bij jongeren die al lang door
de jeugdbescherming waren afgeschreven. Een voorbeeld hiervan betreft een jongen
van veertien die al meerdere keren aangehouden was door de politie wegens wrede
misdrijven, zoals het mishandelen en misbruiken van jonge meisjes en poging tot
doodslag (een kind dat op straat toevallig voor zijn voeten liep, riep bij hem
zoveel agressie op dat hij het wou wurgen; gelukkig konden omstanders tijdig
ingrijpen). De jeugdbescherming was al jarenlang actief in dit gezin zonder
enig resultaat te boeken. Toen hij bij een van zijn misdrijven de voorpagina
van de krant haalde, werd deze jongen naar mijn team verwezen. Deze agressieve
en seksueel erg gestoorde persoonlijkheid was een wandelende tijdbom. Ik vroeg
mij af of gezinnen met kleine kinderen die in deze buurt woonden, niet
gewaarschuwd moesten worden voor het gevaar. Alleen met behulp van een pakket
van therapeutische maatregelen zoals intensieve begeleiding van het gezin (drie
bezoeken per week), een agressiebeheersingstraining, samenwerking met de school
en hulp bij het zoeken van een zinvolle vrijetijdsbesteding slaagden we erin deze
jongen de volgende jaren van nieuwe delicten af te houden.
Een ander middel dat in Uw ontwerp wordt aanbevolen is
de verplichte ouderstage. Ik vind zoiets verschrikkelijk en uitermate
contraproductief. Die stage zou worden bevolen bij onverschillige ouders. Ik
geef U hiervan een karakteristiek voorbeeld uit de praktijk. Sommige kinderen
zijn al als kleuter heel moeilijk op te voeden. Zij luisteren niet, zijn
extreem druk, ze zijn agressief, slaan andere kinderen en kunnen geen moment
alleen gelaten worden. Stel dat een moeder van zon kind er alleen voor staat
of dat er spanningen zijn tussen de ouders; er zijn ook nog financiële
problemen en het gezin woont in een rijtjeshuis waar de buren s nachts wakker
worden van het lawaai dat dit kind maakt. De problemen met dit kind worden
almaar erger. Op school krijgt deze moeder harde kritiek te verduren. Zij wordt
steeds moedelozer en is de wanhoop nabij. Ook anderen spreken haar aan op het
gedrag van haar kind. Uiteindelijk gaat het maatschappelijk werk zich met dit
gezin bemoeien en deze moeder wordt nog meer gediskwalificeerd en op den duur
kan het haar allemaal niet meer schelen. Als puber komt haar kind in aanraking
met de politie en uiteindelijk wordt deze moeder verplicht een stage te volgen
om haar kind beter te leren opvoeden. Zou het niet beter zijn iets te
veranderen in de situatie van deze moeder door haar bijvoorbeeld te
ondersteunen, door haar kind bijles te geven zodat het beter meekan op school
of door te zorgen voor een oppas zodat deze moeder ook eens wat vrije tijd
heeft?
Een ander punt dat mij nauw aan het hart ligt is de
positie van allochtone jongeren in de jeugdbescherming. Het is niet moeilijk de
instellingen te vullen met allochtone jongeren. Minstens een derde van de
Marokkaanse en Turkse jongeren komt in aanraking met de politie. Deze groep
behoort echter niet tot de groep echte criminelen! Hun grensoverschrijdend
gedrag heeft te maken met een mislukte schoolcarrière (meer dan 40% van de
Marokkaanse en Turkse jongens mislukt op school) en diepe seksuele frustraties
die te maken hebben met de islamitische cultuur. Hun crimineel gedrag stopt
zodra een huwelijksdatum in zicht komt. De jeugdbescherming moet hier een
passend antwoord op weten te bieden. Het enige wat helpt is plaatsing in een gesloten
vakinternaat waar ze een echt vak kunnen leren en waarmee ze aan de slag
kunnen. Dus geen dure therapeuten en beslist geen soft maatschappelijk werk. Na
de opleiding worden ze begeleid bij het vinden en het behouden van werk.
Een dure zaak, maar een verantwoorde investering voor de toekomst. De
financiële middelen hiervoor kunt U, in overleg met Uw collega van onderwijs,
vinden door afschaffing van alle projecten waar therapeutische spelletjes
worden gedaan met deze allochtonen zonder dat aan serieuze opleiding wordt
gedacht.
Ten slotte nog een suggestie om crimineel gedrag van
jongvolwassenen, zoals winkeldiefstallen en vandalisme, in één klap te
halveren. Na hun opleiding of op achttienjarige leeftijd zouden alle jong
volwassenen een twee jaar durende stage maatschappelijk dienstbetoon moeten
volgen. Hiervoor worden ze ondergebracht in kazernes of andere grote
leegstaande gebouwen. Ze worden tewerkgesteld in sectoren zoals het onderwijs,
de politie, het ontwikkelingswerk, de bejaardenzorg en de jeugdzorg.
Tienduizenden gratis werknemers die een enorme impuls kunnen geven aan de
sociale voorzieningen. Bovendien zou dit de integratie van allochtonen en de
emancipatie van vrouwen zeer sterk bevorderen.
Voor meer details over mijn voorstellen en mijn klinische
ervaring kan ik verwijzen naar mijn website www.ministrando.org en naar mijn
laatste, in Amsterdam verschenen boek Zorgenkinderen: Omgaan met
opvoedingsproblemen.
Ik hoop dat U, Mijnheer/mevrouw de minister, mijn
voorstellen ter harte neemt en de nieuwe wet op de jeugdbescherming alsnog
aanpast om de jeugdcriminaliteit effectief te kunnen bestrijden.
Een zeer sterke
analyse en aanbevelingen voor het Belgisch Jeugdbeleid .
De Vlaamse
Volkspartij kan zich hierin zeker vinden .
Georges Van Tiggelen
Reacties op bericht (0)
Rondvraag / Poll
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek