BRUSSELSE PROBLEMEN ZIJN SOCIAAL, NIET CULTUREEL Mag links
de problemen ook bij hun naam noemen? Parlementslid Luckas Vander Taelen
(Groen!) vroeg het zich afgelopen vrijdag af. Hij stoorde zich aan de
'minimalisering' van de Brusselse onveiligheid van onder meer NADIA FADIL en
ICO MALY, die vandaag reageren.
Beste Luckas,
Aangezien u er een gewoonte van maakt 'open brieven' de wereld in te sturen,
richten wij ons ook graag in deze vorm tot u. Laten we maar beginnen met te
stellen dat niemand van de ondertekenden van deze brief u ziet als racist of u
ooit zo heeft gebrandmerkt. Nu dit achter de rug is, stellen we voor dat u nu
eens loskomt van uw slachtofferrol en het debat op een ernstige manier aangaat
over de situatie in Brussel, maar ook in andere steden in Vlaanderen.
Verdoezelen of verklaren?
Wat ondergetekenden nu al vele jaren trachten te bereiken is niet om problemen
te verdoezelen, noch om ze uit te roepen als onbestaande. Integendeel: we zijn
sterk betrokken bij onze samenleving en we zijn er ons terdege van bewust dat
die samenleving niet zonder problemen is. De meesten onder ons wonen dan ook in
zogenaamde 'probleemwijken'. Wij maken ons echter niet alleen grote zorgen over
deze problemen, maar ook over het spreken dat gekend staat als 'het politiek
correct denken doorbreken'.
Het idee dat 'politiek correcten' de problemen verdoezelen en niet bij naam
willen noemen, is niet nieuw. Het is begonnen bij rechtse politici, maar vindt
sinds tien jaar ook steeds meer ingang bij commentatoren aan de linkerzijde.
Het is een populaire manier van spreken die beweert 'problemen bij de naam te
noemen' en 'de koe bij de hoorns te vatten'. Diegene die spreekt beweert te
weten 'hoe de dingen echt in elkaar zitten' en wimpelt anderen af als zij die
realiteit niet willen zien. Het is een aantrekkelijke manier van spreken - het
heeft in de laatste decennia alvast bewezen dat het veel stemmen oplevert. Maar
wat doorgaans doorgaat als 'taboedoorbrekend' berust in feite op een
problematische analyse die sociale problemen tot een individuele
verantwoordelijkheid reduceert, en cultuur als ultieme verklaringsgrond neemt.
Armoede als veiligheidsprobleem
Maar al te snel werd het tromgeroffel van de 'zero tolerance' naar boven
gehaald in de discussie rond Brussel. Betekent dit dat je de wet niet moet
toepassen? Natuurlijk niet. 'Dura lex, sed lex': criminaliteit moet steeds
bestraft worden. Maar dat zal maar zoden aan de dijk zetten indien het
gecombineerd wordt met een duurzaam sociaaleconomisch beleid. Het paradoxale
aan de situatie in Brussel is dat het één van de steden is die de hoogste
welvaart in ons land produceert, maar tegelijk ook de hoogste concentratie aan
inwoners heeft die onder de armoedegrens leven. U vermeldt zelf plichtsgetrouw
dat onderwijs, minder discriminatie en meer werk '( ) zonder enige twijfel dringend
noodzakelijke voorwaarden (zijn) om de Brusselse problemen aan te pakken' (DS
12 februari). Helaas heeft deze oneliner maar weinig impact op uw analyse.
Wat ons bovendien zorgen baart is de manier waarop urgente sociale kwesties
vanuit een veiligheidsoptiek worden benaderd, wat een daadkrachtig
sociaaleconomische beleid, onderwijsbeleid en (kans)armoedebeleid in de weg
staat. Verschillende criminologen en sociologen (allemaal marxisten?) wijzen
erop dat dit een kenmerkende tendens is voor de neoliberale koerswijziging van
de laatste twintig jaar. Sociale problemen (werkloosheid, armoede, enzovoort)
worden als individuele problemen gezien die met een strenger repressief beleid
moet worden aangepakt. Dit leidt tot simplistische beleidsmaatregelen, die zich
vooral richten op symptoombestrijding: daklozen worden uit de metrostations
verjaagd, en spijbelende jongeren (en hun ouders) worden harder aangepakt. En
de maatschappij blijft netjes buiten schot.
'Onze' normen en waarden?
Voorts stelt u dat 'de onvermijdelijke evolutie naar een multiculturele
maatschappij (...) niet (hoeft) te betekenen dat wij niet langer moeten
verdedigen wat wijzelf belangrijk vinden', waardoor u het crimineel gedrag van
sommige jongeren uit minderheidsgroepen linkt aan een gebrek aan 'culturele
aanpassing'. Deze opvatting is zeer populair, maar wordt niet ondersteund door
wetenschappelijk onderzoek. De precaire socio-economische status van
minderheden is een veel betere graadmeter voor het voorspellen van
criminaliteit dan cultuur. Dit is een simpele vaststelling die keer op keer in
talloze rapporten wordt bevestigd. Al deze rapporten (van de EU tot
buitenlandse en binnenlandse universiteiten - allemaal politiek correct?) tonen
aan dat de ruimtelijke segregatie ontegensprekelijk een impact heeft op het
gedrag van de mensen. Met andere woorden: de kans dat bijvoorbeeld een jonge
Marokkaanse Belg zich misdraagt is veel groter in Anderlecht of Molenbeek dan
in Ukkel.
Zolang er voor deze zogeheten 'verloren generatie' geen betere toekomstbeelden
ontstaan, zal de situatie ten gronde niet verbeteren. Deze jongeren hebben
niets meer te verliezen, ze kunnen alleen nog maar winnen. Ze lijken zich neer
te leggen bij het feit dat ze sowieso deel zullen gaan uitmaken van de grote
arbeidsreserves zoals hun ouders, die afgedankt en overbodig werden vanaf de
economische crisis van de jaren zeventig. De specifieke vormen van
criminaliteit moeten dan ook als een overlevingsstrategie worden gezien, en
hebben weinig met 'hun cultuur' te maken. Gelijkaardig gedrag doet zich
trouwens ook voor bij alle sociaal achtergestelde groepen in andere grootsteden
ter wereld. Daarom zijn deze daden uiteraard nog niet goed te spreken, maar een
beleid dat zich enkel richt op misdaadpreventie en -bestrijding zonder de kern
van het probleem aan te pakken (de armoede) is de deur openzetten voor
discriminatie en stigmatisering. De vraag is dus: voor wanneer even straffe
oproepen voor 'zero tolerance' ten aanzien van sociale ongelijkheid?
Nieuwe dogma's
Het gevolg van dit alles is dat de verhouding van rechten,
verantwoordelijkheden en plichten opnieuw geordend wordt. Minderheden zijn
vanaf nu zelf schuldig aan hun achterstelling en onmondigheid en bestendigen
zelf hun ongelijke posities. En wie weigert mee te gaan met dit opbod aan 'zero
tolerance' en 'veiligheidsretoriek' riskeert een banvloek. Dàt zijn de nieuwe
dogma's die het debat vandaag beheersen en een serene zoektocht naar
constructieve oplossingen verhinderen. We staan, om het wat sterk te zeggen, op
een kruispunt: ofwel blijven we in 'wij/zij'-maatschappelijke breuklijnen
denken waarbij de frontlijn dwars door de stedelijke zogenaamde no-goareas
loopt, ofwel hanteren we de stad als een platform dat de aanwezige breuklijnen
vooral als sociaal-economische breuklijnen ziet en hiertegen ageert. Aan nog
meer onheilsprofeten die hun stad als een apocalyptisch 'multicultureel drama'
aanschouwen hebben wij geen boodschap.
NADIA FADIL Wie? Sociologe (KULeuven), samen met Sarah Bracke
(KULeuven), Pascal Debruyne (UGent) en Ico Maly (KifKif). Wat? Het
zogenaamde taboedoorbrekende discours brengt geen zoden aan de dijk. Waarom?
Dura lex, sed lex, maar doe eerst iets aan de armoede.
Enkele reacties van lezers van dit artikel :
De gebruikelijke werkelijkheidsontkenning: de culturele
oorzaken van de sociale achterstand worden weeral niet vermeld (o.a. gebrek aan
talenkennis ingevolge de nimmer eindigende immigratiestromen uit het zuiden,
gebrek aan belangstelling voor onderwijs, de dominante rol van een religie die
weigert zich aan te passen aan een veranderende wereld én aan andere
beschavingen, een machocultuur die meisjes als tweederangsmensen beschouwt en
agressieve jongens een heldenstatus toekent, enz.). Brussel is niet ALTIJD een
stad met arme inwoners geweest: de vroegere inwijkelingen (o.m. Vlamingen,
Walen, Italianen, Spanjaarden,...) pasten zich aan en integreerden zich, in de
maatschappij én in de toenmalige arbeidsmarkt. Eén culturele groep, steeds
massaler in aantal, weigert zich te integreren in die samenleving, en meer nog:
stelt er zich ronduit vijandig tegen op. Is het werkelijk mogelijk dat men de
oorzaken van de problemen niet ziét? Of wenst men die verziekte situatie enkel
te bestendigen?
George:
Dit is wel heel makkelijk. Het is weeral de schuld van de maatschappij, dus.
En wat over de totale desinteresse van allochtone jongeren in heel het land om
hun studies ernstig te nemen? Wat over het feit dat hun macho jongetjes tot 's
nachts op straat rondhangen en zich misdragen, waarbij over de rol van hun ouders
zedig gezwegen wordt? In Noord -Afrikaanse landen is het ook armoe troef, maar
daar houden ze zich wel koest. Het is net omdat ze hier weten dat ze zo 'soft'
aangepakt worden dat de zaak uit de hand loopt. Indien het hier dan toch zo'n
'rotmaatschappij' is, waarom blijven ze dan (komen)? Ik vond het hier ook niet
meer naar mijn zin maar ik ben effectief vertrokken.
Beste academici, als het brandt, wordt er eerst geblust. Je gooit geen
stenen naar de brandweerman, zoals in Molenbeek, en de analyse hoe het kan
worden voorkomen of hoe het is ontstaan, gebeurt, als iedereen in veiligheid
is. Zolang er brandstichters zijn moeten die eerst worden gestopt. Het leven
van vele, ook allochtone, inwoners in onze steden wordt verpest door
straatgeweld. Het grootste deel van dat straatgeweld komt uit Maghrebijnse
hoek. Elke dag lezen we erover. Er heerst angst. Leer eens wat pragmatisch
denken, i.pl.v. u te verschuilen achter eventuele oorzaken om niets te doen.
Wanneer een slechtziende van de trap valt en zijn been breekt, verzorg je eerst
zijn been. Pas daarna bezoek je de oogarts voor een nieuwe bril. (Doen we er
voor jullie meteen een kaars bij?) Wat dat afgezaagde cliché, het «wij/zij
discours» betreft, volg eens een goede cursus sociale psychologie. Analyseer de
feiten, vooraleer ze te laten verdwijnen in een geschifte sociologensaus.
De gebruikelijke 'ze willen niet'-ideologie. Als inwoner van Frankrijk sta
ik er steeds van versteld hoe de Franse Marokkanen, Pakistanen, Kazachen,
Chinezen enz perfect Frans kunnen vanaf de tweede generatie in tegenstelling
tot hun 'cultuurgenoten' in België. Hoe verklaart u dat? (En zeg niet dat de
Fransen hen verplichten want hier bij ons nemen overheidsdiensten en bedrijven
zelfs Engelsen in dienst om de engelstalige inwijkelingen beter te bedienen.)
Dit is wel heel makkelijk. Het is weeral de schuld van de maatschappij, dus.
En wat over de totale desinteresse van allochtone jongeren in heel het land om
hun studies ernstig te nemen? Wat over het feit dat hun macho jongetjes tot 's
nachts op straat rondhangen en zich misdragen, waarbij over de rol van hun
ouders zedig gezwegen wordt? In Noord-Afrikaanse landen is het ook armoe troef,
maar daar houden ze zich wel koest. Het is net omdat ze hier weten dat ze zo
'soft' aangepakt worden dat de zaak uit de hand loopt. Indien het hier dan toch
zo'n 'rotmaatschappij' is, waarom blijven ze dan (komen)? Ik vond het hier ook
niet meer naar mijn zin maar ik ben effectief vertrokken.
Macho jongens, u zegt het. Daar ligt volgens mij de oorzaak. Vanuit mijn
ervaring als leerkracht in Antwerpse scholen, kan ik u verzekeren dat ik met
heel wat nationaliteiten heb samen gewerkt en een heel kleurrijke studenten
had. En pubers blijven pubers natuurlijk, maar als ik de voorbije vijventwing
jaar overloop, zijn enkel de magreb macho jongens, diegenen die telkens over de
schreef gaan, die stelen van hun medestudenten, die zgn last hebben van een
taalbarriere en zo buizen voor examens in tegenstelling tot hun zussen, die met
allerlei wapens rondlopen, die snel geld verdienen met verdachte handeltjes en
drugsverkoop, die afhaken en willen gaan werken om dan een auto te kunnen kopen
en naar een disco te rijden. Als ze een disco niet binnen mogen, schreeuwen ze
moord en brand. Als ze stelen van collega's op het werk, roepen ze dat ze
gediscrimineerd worden. Ik sprak eens tegen Marokkaanse ouders over het stelen
van hun zoon, en zij waren kwaad op hem omdat hij betrapt was !!
Reactie
Vlaamse Volkspartij :
Reacties
van de lezers behoeven geen commentaar. Deze spreken voor zichzelf . De
Volkspartij herkend de problematiek en heeft oplossingen in haar programma
hiervoor .
Georges Van Tiggelen .
Reacties op bericht (0)
Rondvraag / Poll
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek