Inhoud blog
  • Oost-Europese migratiegolf blijkt een heuse tsunamie te zijn...
  • Herman Van Rompuy Europees president...
  • Carrefour
  • Nieuwbouw in Sint-Truiden
  • Sneeuwellende
  • Corruptie bij de buren
  • Vlaams Parlement monddood
  • KB-Lux
  • Mensenrechten na WO II geschonden
  • Democratie is niet meer nodig in België
  • EU- Commissaris De Gucht
  • Mechels bos
  • Mexicaanse griep besmette Belgische topclubs...
  • Sportmens... waar bent u ???
  • Al Gore... Our choise: a plan tot solve the climate crisis.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Vlaamse Volks Beweging
  • Vlaamse Volks Beweging Kempen en Maasland
  • Vlaanderen Vlagt
  • Vlaamse Onafhankelijkheid
  • Vlaamse Leeuw
  • Pallieterke
  • KSA Nieuwkerken
  • Doorbraak
  • Forum voor Vlaamse Vrouwen
    Lectori Salutem - soli Deo Gloria
    De Vlimburger
    Een mens met 'n goed hart en een slecht karakter.
    20-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auto versus openbaar vervoer

    Vlaming gevraagd om auto voor korte afstanden op stal te laten

    Verkeersvereniging Mobiel 21 start in september een campagne om de Vlaming aan te zetten om voor korte afstanden de auto aan de kant te laten en die afstanden "stappend of trappend" af te leggen.
    Het lanceert daarvoor het korteritten-contract. Iedereen die dat contract ondertekent, engageert zich om gedurende drie maanden 20 pct van zijn korte autoritten (ritten korter dan 5 km) te vervangen door verplaatsingen te voet of met de fiets.
    Uit het verplaatsingsonderzoek Vlaanderen blijkt dat 26 pct van alle autoritten korter zijn dan 1 km en 43 pct korter dan 5 km. In totaal legt de Vlaming met zijn wagen jaarlijks gemiddeld 450 km korte ritten af. Die afstanden kunnen net zo goed te voet of met de fiets overbrugd worden, aldus Mobiel 21.
    Het initiatief moet vooral het milieu en de portemonnee van de deelnemers ten goede komen. De gemiddelde Vlaming produceert tijdens korte ritten jaarlijks 74 kg Co2. Voor heel Vlaanderen komt dit naar op een emissie van 442 kton Co2 per jaar. Indien elke Vlaming zijn korte ritten zou "stappen of trappen", zou reeds 3,3 pct van de beoogde Co2-reductie kunnen gerealiseerd worden. Vlaanderen engageerde zich in het Kyoto-protocol om de CO2-uitstoot tegen 2012 met 5,2 pct te reduceren. Door te voet of met de fiets ergens naartoe te gaan, spaart men ook brandstof en dus geld.
    Een gelijkaardige campagne proefdraaide afgelopen jaar al in Sint-Truiden. Daar werden de inwoners gemotiveerd om autoritten tot zes kilometer te voet of met de fiets af te leggen. De tweehonderd deelnemers slaagden er uiteindelijk in meer dan 70.000 korte autokilometers te trappen en te stappen. 98 procent van de proefpersonen beloofde de nieuwe gewoonte vol te houden.

    Commentaar:

    Het openbaar vervoer verplaatst haar klanten met een gemiddelde tussen de 850 en 1500 meter. In de steden is dit zelfs minder dan 500 meter. Als wij nu eens aan al die reizigers op het openbaar vervoer dezelfde inspanning vragen als we aan de automobilisten, kunnen we het openbaar vervoer meteen afschaffen. Dit zal de schatkist en de belastingbetaler miljarden euro’s per jaar besparen en het milieu een witter wolkje opleveren.

    20-07-2005 om 11:02 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.175 jaar België

    Er was eens een Belgisch kanoteam.

    - Een Belgisch en een Japans overheidsbedrijf daagden elkaar uit in een jaarlijks te houden kanorace.

    - Allebei de teams gingen oefenen. En op de dag van de race waren beide teams op hun best.

    - De japanners wonnen met één kilometer voorsprong.

    - Na de nederlaag was het moreel van het Belgische team tot een dieptepunt gedaald.

    - Het management van het Belgische overheidsbedrijf besloot dat er volgend jaar gewonnen moest worden. Daarom werd er een projectgroep opgericht om de problemen te onderzoeken.

    - De projectgroep ontdekte na veel onderzoek, dat bij het Japanse team 7 kanoërs roeiden en 1 de instructies gaf. Terwijl in het Belgische team 7 kanoërs instructies gaven en 1 roeide.

    - In deze crisissituatie gaf het management van het Belgische overheidsbedrijf een duidelijk bewijs van hun leiderscapaciteiten: ze huurden meteen een adviesbureau in om de structuur van het Belgische kanoteam te onderzoeken.

    - Na vele maanden hard werken kwamen de experts tot de conclusie dat er in het Belgische kanoteam teveel mensen instructies gaven en te weinig mensen roeiden. Met behulp van het rapport van de experts werd besloten de structuur van het kanoteam te wijzigen.

    - De wijziging hield in dat er nu 4 kanoërs instructies zouden geven, 2 kanoërs toezicht zouden houden, 1 kanoër hoofd van de toezichthouders zou zijn en 1 kanoër zou roeien.

    - Bovendien werden er maatregelen genomen om die ene roeier te motiveren: “we moeten zijn werkgebied vergroten en hem meer verantwoordelijkheid geven.”

    - Het jaar erna won het Japanse team met twee kilometer voorsprong.

    - Het Belgische overheidsbedrijf ontsloeg de roeier onmiddellijk, met als reden zijn slechte resultaten op het werk. Maar ondanks dat werd er een flinke bonus uitgekeerd aan de toezichthouders voor hun grote inzet die het kanoteam had getoond.

    - Het externe adviesbureau maakte een nieuwe analyse waarin naar voren kwam dat de juiste tactiek was gekozen, dat de motivatie goed was, maar het materieel verbeterd moest worden.

    - Het Belgische overheidsbedrijf is nu bezig een nieuwe kano te ontwerpen.

    20-07-2005 om 10:49 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief - Weekendongevallen

    Mijn mening,

    19-07-05

     

    10 Weekendoden vallen er weer eens te betreuren. Ondanks (absurde) snelheidsbeperkingen, ontelbare flitspalen en miljoenenboetes, blijven de Belgische wegen hun dodentol opeisen. De Belgische verkeersrepressie is geënt op inkomsten en niet op verkeersopvoeding en begeleiding. Er zijn ook geen gevaarlijke verlichtingspalen, loslopende bomen en schuifelende huizen of omheiningen op onze wegen te bespeuren. Al valt er vandaag wel veel te zeggen over onze wegeninfrastructuur, die de steeds maar de toenemende verkeersdrukte wil ontmoedigen door alles te vertragen en te beboeten wat rondrijd. De haag der dwazen op Pla d’ Adet en onze verkeerswetgeving zijn het resultaat van een losgeslagen media die alles uitvergroot om het spektakel. Slecht nieuws is goed nieuws voor de kassa van de media. Brood en spelen, het is vandaag nog steeds de beste remedie om het volk in bedwang te houden. Zeg maar dom.

     

     

    19-07-2005 om 22:57 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/11-28/11 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 10/04-16/04 2006
  • 08/08-14/08 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 11/04-17/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!