• Dag 30
  • Dag 29
  • Dag 28
  • Dag 27
  • Dag 26

Queeste Santiago
    fietstrip mei 2017 - onderweg naar Santiago De Compostela
    12-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9

12/05/2017
    Om 8u40 vertrokken we van de refuge met een knuffel van de enthousiaste nieuwe vrijwilligers Francis en Brigitte.
    Eerst nog wat druppeltjes maar zichtbaar onderweg naar meer blauw en we krijgen vandaag een overwegend zonnige dag.
    Het moet gezegd, het parcours "Langs oude wegen en pelgrimssteden" is prachtig en hoe langer hoe meer heuvelend ...
    Iets na Châtelet verlaten we de route omdat we morgen onze goede vriend Pol willen bereiken in Eymoutiers.
    Via Préveranges en Boussac fietsen we naar Gueret.
    Sterk heuvelende weg met een vleugje weliswaar warme zuidelijke tegenwind maken de dag erg zwaar.
    Uiteindelijk vinden we met een laatste krachtsinspanning een mooie camping "Le Courtille".
    Ons avondeten wordt een pizza met een glaasje rode wijn en we gaan deze nacht goed slapen !
    Alles bij melaar toch weer 112 km op de teller.

11-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8

11/05/2017
    Opgestaan met de zon en voor 9u en route. Het wordt vlug grijs en grauw en om 11u begint het te regenen. In Nevers halen we onze stempel in het Office du toerisme want in de prachtige Kathedraal is er geen permanentie voor de pelgrims.

Het eerste deel van ons parcours is stevig hellend, het tweede vlak-vlak en het derde licht golvend tot vlak.
    De middagstop was schuilen voor de regen in een klein bio-café met lekkere soep (in de brasserie waar we eerst aanbelandden werden we helemaal niet vriendelijk onthaald).
    Dapper doorfietsend in de regen vinden we na 119 km een heel aangename refuge voor max 5 pelgrims. Het super vriendelijk vrijwilligers koppel serveert ons voor 10 euro pp een volkse lekkere 5 gangen menu !

We gaan hier goed en droog slapen en hopelijk krijgen we morgen wat minder regen over ons heen.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7

10/05/2017
    Het was erg koud vannacht maar we werden wakker met de zon. De wind komt nu eerder uit het zuiden ... iets minder gunstig, maar het valt nog mee en we krijgen heel de dag een stevig zonnebad.
    We komen wat trager op gang, Hilde strest bij het inpakken en Pol vecht nog een robbertje met zijn velo-elektriciteit en bovenop rijden we een eindje in de verkeerde richting.
    Naar het prachtige Vézelay krijgen we een paar stevige hellingen voor de wielen. De kathedraal helemaal bovenaan is bijna volledig gerestaureerd. In het centrum voor pelgrims worden we hartelijk onthaald met een fris citroendrankje.
    Een zonnige picknick aan de kant van de weg want in het biercafé kunnen ze geen koffie serveren !
    We fietsen toch nog tot een camping in Prémery door een mooi heuvelend landschap: bergop is het ferm zweten, bergaf genieten !
    's Avonds genieten we van lekker avondeten in een gezellige brasserie routier op het terras. Er staan toch nog 80 km op onze teller.
    We zijn nu een week samen onderweg en wat hebben we geleerd ?
    Hilde is de beste babbelaar, uiteraard want ze is de vrouw in het gezelschap en vrouwen hebben nu eenmaal (veel) meer woorden dan mannen ...
    Pol is onze reisleider en gids en ongetwijfeld de strafste fietser, zeker bergop !
    Wilfried is letterlijk de gewichtigste, dat merk je vooral bergop, dan bengelt hij gewoonlijk helemaal achteraan.
    Met wind mee fietsen is véél makkelijker en we mogen helemaal niet klagen ... we hebben al veel geluk gehad

09-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 6

09/05/2017
    Opgestaan met de zon maar nadien terug overtrokken en fris. Eerst onze stempel gaan halen in Troyes en dan via de kleine wegjes richting Auxerre, onderweg krijgen we meer en meer zon, joepie !
    Voor het eerst krijgen we 4 langere hellingen te verwerken in de Bourgongestreek, lastig maar plezant zijn de afdalingen nadien ... tegen bijna 50 per uur zoeven !
    Ook voor het eerst wat lichamelijk ongemak naast de gebruikelijke zadelpijntjes: Wilfrieds knie wringt wat tegen, een beetje doseren en wat wonderzalf helpen.
    Nadien naast het kanaal Niverois, nog steeds wind mee en vlak tot aan Merry sur Yonne. Na goed 130 km vinden we een camping: in de avondzon zetten we onze tentjes op.
    Sympathieke jonge Engelsen serveren ons in de campingsnack ons avondmaal. Hopelijk worden we morgen ook gewekt met de zon.

08-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5

Om 9u vertrokken vanuit de Jeugdherberg, die hadden we voor ons alleen. 8 mei is een nationale feestdag hier in Frankrijk ... het is heel rustig op onze route: overtrokken maar droog, gelukkig.

Nu zitten we echt op het fietspad "Langs oude wegen en pelgrimsteden". Even voorbij Poivres vinden we een groot open legerdomein met er tegenover een ruime cantine: koffiepauze ! We passeren kleine dorpskernen zonder café of restaurant. Hilde krijgt van een vriendelijke inwoner in Charmont toestemming om zijn picknick tafel te gebruiken. Tijdens onze broodmaaltijd krijgen we een koffie "maison".

In rechte lijn fietsen we naar Troyes. Ondanks de feestdag is de Decathlon open: Pol koopt een betere slaapzak en Hilde een echt tentje.

Tijdens de rit ervaren we allemaal wat problemen: Hilde worstelt even met haar klikpedaal, Wilfried hoort plotsklaps zijn versnellingsapparaat ratelen en Pol merkt dat er een boutje van zijn voordrager is afgebroken ... we trekken onze plan en kunnen verder.

In Troyes kiezen we er voor om meteen naar de camping te gaan. Pol had graag nog wat verder gefietst maar Hilde en Wilfried verkozen wat recuperatie, ook na zware dag van gisteren. Na het opzetten van de tentjes verkennen we Troyes: echt wel een historische stad met heel gezellige café's en restaurantjes: alweer heel lekker gegeten !

Toch in totaal nog 107 km op onze teller vandaag en gelukkig bleef het op wat miezer na, droog vandaag.

Nog even gsm-en en dan onze tentjes in, moderne pelgrims zijn we ...

07-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4

07/05/2017
    Na een lekker ontbijt in de chambre d'haute gaan we op zoek naar Reims. We maken alzo de doorsteek naar de andere route naar Compostela, die langs de oude steden.
    Het is overtrokken maar gelukkig droog en de wind blaast stevig in onze rug. Van de verkiezingen merken we weinig, af en toe enkele mensen aan de Gemeentehuizen in de kleine dorpjes die we passeren. Na een koffiestop in een rumoerig gokcafé (hier is men druk bezig met allerlei krasbiljetten, niet met de verkiezingen) begint het terug te miezeren ... Gebruik makend van de voordelige wind fietsen we stevig door en vinden we na 90 km, net voor Reims, een Chinees restaurant waar het voor een schappelijke prijs eten à volonté is, net op tijd want de energie was helemaal op. In de kathedraal van Reims worden we ontvangen door een Compostela vrijwilliger die ons een stempel geeft en onze route toont op een verweerde kaart ... hij is ooit zelf te voet onderweg geweest, vanuit Vézelay.
    Wij in de regen op zoek naar Châlon. Zonder duidelijke aanwijzing belanden we van een departemental ineens op een route nationale, niet echt aangewezen voor fietsers ...
    Via een aardeweggetje dan maar terug naar de kleinere wegen en na onze eerste lekke band (Pol) en 145 km (!) in Châlon en Champagne. Na wat discussie kunnen we terecht in de plaatselijke jeugdherberg zonder lidkaart, als pelgrim krijg je blijkbaar dat voordeel ... joepie, we zitten droog en kunnen onze kleding hopelijk ook zo krijgen.
    De dienstdoende host, afkomstig van Eritrea, is blij dat Le Pen niet heeft gewonnen, wij ook !
    We zullen in alle betekenissen goed slapen deze nacht en onze achterwerken blij om even van het zadel verlost te zijn.

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3

06/05/2017

Ondanks de vroege zon zijn de tentjes nat van de dauw. Dat van Hilde was om 6u zelfs te nat om nog verder in te slapen ... ze verhuisde naar de overdekte picknick tafel .

Vlotjes ingepakt en lekker ontbeten met vers baguettes.

Na een eerste kledingswissel (te warm) vergeet Hilde haar rugzakje . Een supervriendelijk koppel helpt ons uit de nood: ze spelen taxi om het zakje 4km terug mee te gaan zoeken: duizendmaal dank en Hilde trakteer 's middags met broodjes. Na Cambre, waar we een stempel krijgen in het parochiaal secretariaat, gaan we op zoek naar de bron van de Schelde. Daar verandert het weer en voor de rest van de dag is het miezer en regen. In Saint Quentin, na een lekkere koffie en wat inkopen, terug op weg in de grijze miezer. Na 114km vinden we uiteindelijk een chambre d'haute na een laatste nijdige klim. Gelukkig is er een supervriendelijk oud vrouwke thuis en kunnen we terecht voor een zacht bed en kunnen we een en ander laten drogen.

05-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2

05/05/2017
    Na een vredige nacht in een echt bed en een deugddoend ontbijt bij onze goede vrienden Frieda en Hendrik was het tijd om onze queeste verder te zetten. De wind blijft ons goedgezind en na zo'n vlotte 115 km strijken we neer in een rustige en zonnige camping in Frankrijk, Warlaing. De eerste nacht in een tentje ...

04-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste halte

04/05/2017

Blij verrast werden we bij de start door buren, familie en vrienden (geweldig toch die zondagrijders) die ons kwamen uitzwaaien zowel in Merksem als aan de Kathedraal. En die moesten geduld hebben want door onvoorziene omstandigheden (de boekskes en de inpakkunsten van de Pol ) vertrokken we een uurtje later dan voorzien ... Als dat het ergste is dat ons gaat overkomen, zijn we gezegend ! In de Kathedraal kregen we zonder problemen een mooie startstempel voor onze queeste.

Na ongeveer 77 km wind mee en zelfs af en toe wat zon worden we met warme hartelijkheid ontvangen bij onze goede vrienden Frieda en Hendrik. Een minuut later vallen er enkele stevige druppels, van timing gesproken. Na een lekkere en gezellige maaltijd krijgen we een warm bed aangeboden ... dat kunnen we natuurlijk niet weigeren. Onze tentjes blijven deze nacht alvast droog.

Dankjewel aan al die lieve mensen voor deze geweldige start !

03-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog één keer slapen ...

Morgen is het zover. Omstreeks 10u verzamelen Hilde, Pol en Wilfried in Merksem. We fietsen eerst naar de Kathedraal in Antwerpen om daar onze eerste pelgrimstempel op te halen. Daarna duiken we de voetgangerstunnel in en zijn we echt vertrokken !

02-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Deugdoende aanmoedigingen

De familie leeft mee ...

Aanmoedigingen van kinderen en kleinkinderen

01-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietszicht

01/05/2017

Alles ingepakt kom ik aan ruim 17 kg zonder dag proviand en drinken. Wellicht wordt het zo'n 20 kg extra aan de fiets. Het voelt zwaar aan maar het bolt wel ...

30-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanmoediging voor het begin

30/04/2017

Hup Hup Hup Hilde Hup !

29-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereidende werkjes ...

29/04/2017

In de voorbereiding wordt er gepakt en gezakt om er zeker van te zijn

dat al het nodige materiaal op een deftige wijze mee onderweg kan ...

28-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overleg Queeste Santiago

28/04/2017

Na zorgvuldig overleg met de 3 reisgezellen beginnen we op donderdag 4 mei aan onze queeste naar Santiago De Compostela.

Omstreeks 10u starten Hilde, Pol en ikzelf vanuit Merksem aan deze zoektocht. Eerst gaan we in de Kathedraal van Antwerpen onze startstempel ophalen om dan via de voetgangerstunnel echt aan onze fietstrip te beginnen.

Via enkele stops bij vrienden (Aaigem, Eymoutiers, Tarbes) hopen we doorheen Frankrijk voldoende gerodeerd te geraken om ook het bergachtige traject in Spanje vlotjes aan te kunnen.

We hopen, einde mei, na een maandje stevig fietsen én genieten van het samen onderweg zijn, aan te komen in Santiago De Compostela.

In Frankrijk combineren we de route Tours met die van Vezelay (oversteken voor Parijs) en in Spanje kiezen we voor de route Francés ... al kan er onderweg nog één en ander aangepast worden naargelang de conditie en/of de weersomstandigheden.