• Voorlaatste week

Onderweg en meer
    De avonturen van Jan, Pier, Pol en c°
    04-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorlaatste week

Hoi

We zijn donderdag en staan op een camping in Erquy. Wie dat wil terugvinden, moet zoeken op de kaart naar Saint-Brieuc en dan met zijn vingertje opschuiven naar rechts langs de baai. Misschien vind je daar een gehucht dat Les Hôpitaux heet. Nee, we zitten niet in het ziekenhuis. Gelukkig niet.

Vanwege het goede weer houden we hier een rustdag. Vanmorgen hebben we gewandeld, kort weliswaar, van de camperplek van gisteravond naar Erquy. Een leuk vakantieoord met veel stranden, die er nogal verlaten bij liggen. We vragen ons echt af wanneer de vakantietoeloop hier gaat beginnen. Bij dergelijk weer aan de Belgische kust, liggen de zonnekloppers er in grote getale naast elkaar. Hier kun je bij wijze van spreken in je bloot gat rondlopen. Vier redders op een bewaakt strand, en slechts tien zonnekloppers! Onvoorstelbaar. En nergens mag de hond op het strand! Waar wij dan ook maar onze broek aan vegen. Net zoals de Franse baasjes hun broek vegen aan de hondendrollen. Nochtans zijn er overal van die zakkendispensers, waar je gratis en voor niets een poepzakje kunt nemen. Hou je van je hond, kuis op die stront! Hier telt dit niet. Soit!

De vorige dagen waren een mengeling van leuke stadjes, weiden en wijde zee, veel wandelen en genieten. We zagen de Abers van Lanildut tot Lannilis, helaas in de dichte mist, de prachtige 'enclos paroissials' van Berven en andere dorpjes, Lannion en de baai van Trebeurden tot Ploumanach, Tregieur, aten een schotel fruit de mers in Paimpol, ontdekten de prachtige abdij van Beauport, hebben dan de baai van Saint-Brieuc gerond, om uiteindelijk dus in Erquy te belanden. Allemaal even mooi, op hun eigen manier.

Ons programma voor de volgende dagen is redelijk dooreen gehusseld, dit door de Ronde van Frankrijk. Goed dat JP zijn krant leest van vooraan tot achteraan. Want daarin ontdekt hij dat de Ronde precies op dezelfde dag als wij de Mont-Saint-Michel bezoekt. Twee van ons, dat is teveel. Want zo zien we alleen de Ronde en niet de berg.
    Dus moet het anders. Zondag dus de Mont, dan maandag via Honfleur, dinsdag via Saint-Valery-sur-Somme naar huis te komen. Wellicht enkele dagen vroeger, als het weer ons parten speelt. Maar van het weer hebben we geen klagen tot nu toe. Er is wat bewolking, er is wat zon, de regen valt 's avonds en 's nachts, wat wil je nog meer.

Deze namiddag was het platte rust in de heerlijke zon. Maar intussen zijn we allebei weer binnen gekomen omdat de wind te fel wordt en de zon verdwijnt. Alleen Zazoe houdt het vol op het graspleintje rond de mobil. Ook hij geniet!

Geniet jullie van de foto's die ik mee stuur en wellicht is dit de laatste blog. Ik zie wel waar we nog komen op een camping.