• De nabeschouwing + extra foto's
  • De laatste etape
  • De laatste dag van de reis
  • Safari nr 2
  • Onze rustdag

Zuid-Afrika 2023

22-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nabeschouwing + extra foto's

22 oktober ’23

Nabeschouwing en einde van de blog.

Stievie Wonder Tours is zeker aan te raden als reisorganisator.
    Een prachtige reis en fantastisch georganiseerd, en altijd paraat om assistentie te verlenen.

We hebben op onze droomreis wel wat moeten wachten maar het was het wachten meer dan waard, gelukkig niet meer “hurry hurry” zoals vroeger maar rustig aan en voldoende tijd op elke plaats om echt te genieten.
    21 oktober was een volledige rustdag om te bekomen.

Bedankt aan het volledige Stievie Wonder Team en aan al de volgers en onze supporters.
    Hier nog enkele foto’s van onze reis.

Tot een volgende grote reis ???

22-10-2023 om 15:45 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste etape

19-20 oktober ’23

De vlucht naar Jo’Burg vertrekt om 15.40 dus hebben we al de tijd om een laatste ontbijt te genieten. Rond de middag rijden we naar de vlieghaven om bij Hertz de auto binnen te leveren. Dan naar de check-in want online was er iets misgelopen. Met de hulp van Tineke is alles in orde gekomen en hebben we onze boardingpassen.
    In de lounge van het hotel gewacht tot we naar de vlieghaven reden. In Jo’Burg zouden we zelf de valiezen moeten ophalen en opnieuw inchecken omdat we van een binnenlandse naar een internationale vlucht gaan, daarna gaat de bagage door naar Brussel. Gelukkig voor ons waren onze terugvluchten als paket gekocht en kon de man aan de balie, op onze vraag, de valiezen direct doorsturen naar Brussel.
    Dat was weeral tijd gewonnen en stress vermeden, maar dat was buiten de security gerekend. Mijn alltool was in mijn handbagage blijven zitten en dat mocht niet mee op het vliegtuig, het was te gevaarlijk, maar al de flesjes en blikjes drank dat was geen probleem. Na een woordewisseling terug met mijn boardingpass naar de check-in. Mijn valies werd teruggeroepen en kon ik de alltool erin steken en terug naar de gate. Wachten aan de gate en dan met Airlink naar Jo’Burg.
    Hier was alles nog te voet te doen, even groot als Deurne maar op ze’n zuid-afrikaans geregeld.
    Een rustige vlucht naar Johannesburg. Omdat we de valiezen niet moesten ophalen hadden we tijd om langs de tax-free te gaan en dan snel naar de check-in voor de nieuwe boarding pass en opnieuw door de controle.  Er stond een airbus 380-800 op ons te wachten, de eerste keer dat we er mee vlogen. Enorn groot en mooi afgewerkt met plaats voor 620 passagiers.

We kregen ook de boardingpass voor de laatste etape naar Brussel.
    De security was hier een beetje strenger en door mensen van Emirates uitgevoerd. Geen problemen meer en naar de gate. Door de late aankomst van het vliegtuig begonnen we al met 45 minuten vertraging te boarden en door de ineficiente organisatie van het grondpersoneel,een stevige dame was baas en alles moest volgens haar richtlijnen gaan. Het gevolg, een serieuze vertraging van 2 uur.
    We konden eindelijk vertrekken naar Dubai. De piloot had toch nog wat verloren tijd kunnen inhalen zodat we net niet moesten lopen om de connectie te halen.
    Dan naar de gate met de bus die correct op de plaats moest staan. Aan de gate was het heel rustig en daar stonden de vier toeristen die we al tegengekomen waren in Tsitsikamma.
    Naar Brussel met een boeing 777, we werden goed verzorgd en met af en toe wat turbulentie landen we in een nat België. Door de paspoortcontrole en de bagage ophalen, onze valiezen kwamen bij de eertsen op de band gerold (zucht van opluchting). Door de douane en dan met onze chauffeur naar de auto en eindelijk thuis na 26 uur onderweg te zijn.
    Het was een heel vermoeiende maar prachtige reis.

22-10-2023 om 09:15 geschreven door Traveller143

19-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste dag van de reis

18 oktober ’23

Vandaag onze laatste dag, uitchecken uit de Dungbeetle (zonder hartzeer) er rustig naar Port Elisabeth voor 1 nacht. Inchecken in een echt 4 sterren hotel waar we terwijl we op de kamer wachten een koffie zijn gaandrinken. De valiezenman is ons na een 3 kwartiertjes komen halen om ons naar de kamer te begeleiden. Zicht op de zee en het zwembad.
    Daarna zijn we nog een wandeling langs de promenade gaan doen om de stevige branding te bewonderen. Er stond wel een stevige bries.
    Een sushi-lunch genuttigd in de mall naast het hotel. Dan terug en de valiezen opnieuw herschikken en het gewicht beter verdelen.
    Nog een laatste keer een zuidafrikaans diner met een lekker glaasje wijn.
    De blog niet kunnen afwerken omdat er problemen zijn met het internet, morgen opnieuw proberen.

Nog enkele weetjes;
    Bijna alle hotels, guest houses en B&B hebben elektrische dekens om de koude dagen door te komen. Enkel verwarmen door airco en geen centrale verwarming.
    De verkeerslichten staan aan de overkant van het kruispunt zodat deze veel makkelijker te zien zijn.

19-10-2023 om 10:25 geschreven door Traveller143

17-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Safari nr 2

17 oktober ’23

Vandaag stond onze 2e safari op het programma met dezelfde gids/chauffeur. Kwart voor 10 aan de ingang, formaliteiten afhandelen en na controle konden we vertrekken.
    Ons doel: de leeuwen vinden; niet gemakkelijk in een park van 1640 km2. We vertrokken noordelijke richting. De zon scheen en alles was mooier dan zondag, toen het dikwijls overtrokken was.
    De zebra’s waren massaal op stap. De Hartenbees, koedoes en natuurlijk de olifanten mochten niet ontbreken.
    Dit keer geen picknick wel een warme maaltijd in het Main Camp. Ondertussen was het 26 graden en konden we genieten van een deugddoende zon.
    Van de leeuwen nog geen spoor, alle mogelijke sporen en wegeltjes werden gevolgd…tot onze gids er vanuit ging dat ze wel eens een grote buit hadden binnen gehaald en dan laten ze zich dagen niet zien want alle gidsen die we tegen kwamen waren op de zoek naar …de leeuwen.
    Nog even een zonsondergang fotograferen en enkele minuten na sluitingstijd waren we buiten.
    Eventjes nababbelen en om 7u waren we moe maar voldaan op onze kamer. Morgen nog een deel inpakken en dan naar Port Elisibeth voor de laatste dag. Een hotel aan de zee maar vlakbij de vlieghaven.

17-10-2023 om 22:31 geschreven door Traveller143

16-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze rustdag

16 oktober ’23

Vandaag hebben we een rustdag ingepland. Dus niet te vroeg opstaan en gaan ontbijten. Wat ons wel opviel is dat er heel veel duitsers of duitssprekende toeristen zijn. De omgeving met de auto verkent en gaan tanken.
    We gaan ook nog wat extra foto’s van gisteren bijvoegen

16-10-2023 om 18:34 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste safari

15 oktober ’23

Na ons ontbijt zijn we rond 10 uur vertrokken voor de safari nr1 door “Addo Elephant National Park”. Onze gids was een jonge man van 45 jaar die het park op zijn duimpje kent, het was een privé tour, alleen wij en de gids.
    Alles was voorzien, lunch, frisdrank en snacks, ook 2 verrekijkers. Nog voor we het park binnenreden hadden we al 2 giraffen gespot in een privé game resort. De nodige formaliteiten aan de gate en we waren vertrokken voor een 8 uur durende safari. De zijruiten van de pasagiers konden volledig naar beneden klappen zodat wij geen storend glas voor de lens hadden.
    Het is een hele serie om op te noemen maar we gaan het toch proberen sommige met foto, andere spijtig genoeg niet omdat er niet genoeg plaats zou zijn om alles te laten zien.
    Hier is de lijst van alle beestjes klein en grooot die we gezien hebben ;
    Kudu – Hartebeest – Bushbuck – Eland – Duiker – Dungbeetle – Grote Sprinkhaan – Wrattenzwijn Buffel – Gele Mangoest – Vervet Aap – Luipaard Schildpad – Zebra – neushoorn  – Jackhals – Struivogel – Kraanvogel – Secretarisvogel – Reiger – Bokmakierie – Ospikker – Wevervogels –  Kuiftrap (zuidafrikaanse).
    Natuurlijk mogen we de Olifant niet vergeten die in Addo met ongeveer 600 aanwezig is.
    Het zijn enorme dieren zeker als ze naast de auto komen om te snuffelen wat voor vlees ze in de kuip hebben, dan gaan ze rustig onverstoord verder. Je hebt de neiging om je hand uit te steken en ze aan te raken maar dat is beter van niet.
    ’s Middags was er een lichte lunch voorzien op een speciale picknick plaats met toiletten en volledig ingesloten met een automatisch hek. Kwestie van de grote beesten buiten te houden. Overal waren apparte plaatsen voorzien met banken en een braaiplaas.
    Na de lunch weer op weg om de rest van de big 5 te vinden. We hebben het lijstje niet helemaal kunnen afwerken, de leeuwen hadden zich te goed verstopt.
    Dan dinsdag opnieuw proberen.

16-10-2023 om 18:27 geschreven door Traveller143

15-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dungbeetle River Lodge

14 oktober ’23

Vandaag een lange trip via de kust naar Addo via Plettenberg en dan de N2 een heel eind volgen, het is een tolweg. Nog een koffiestop aan de Stormsrivier petrostation en dan verder naar de “Dungbeetle River Lodge”.
    We passeerden Port Elisabeth op de N2 en draaien af naar de riverlodge aan de “Sondags rivier. Een druk op de bel en de poort kraakte open. We werden verwelkomt door een oudere vrouw die ons de rondleiding gaf.
    De hoge verwachtingen die we hadden door de fantastische ervaring tot nu toe werden meteen de kop ingedrukt. De “4 sterren suite” was oud ingericht om, volgens de website, terug naar de koloniale tijd te gaan. Het was even wennen na een 5 sterren hotel met een 10 sterren bediening.
    Er was ook maar 1 “restaurant” op 5 minuten wandelen maar het was meer een pub met warme gerechten.

Na het ontbijt morgen hebben we een ganse dag safari met chauffeur/gids.

15-10-2023 om 20:58 geschreven door Traveller143

13-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oestercruise

13 oktober ’23

Vandaag stond de oestercruise op de planning, in de namiddag, dus tijd genoeg om alles rustig te kunnen doen. Eerst naar de vodacom winkel om de simkaart te vernieuwen en dan de Spar binnen voor water en enkele andere toiletbenodigdheden. Nog even langs de apotheker en dan  alles gaan afzetten in het hotel en dan richting “The New Waterfront”. De oesterboot zou vertrekken aan het Sirocco restaurant waar we een lichte sushi lunch aten en dan richting het vertrekpunt voor de cruises.
    We waren met slechts 4 gegadigden voor de oesters. 2 Zwitsers en wij en onze kapitein/gids.
    Het weer zat helemaal niet mee en het begon zelfs te miezeren, maar nadien is het gelukkig opgeklaard en kwam de zon regematig piepen. De oesters werden opengestoken en we mochten proeven, de jonge zwitsers waren niet echt enthousiast, dus hebben we er enkele extra opgesmuld.
    Daarna een vroeg diner en dan naar de villa om de valiezen te pakken om morgen naar Addo te vertrekken.
    We zijn hier extra in de watte gelegd,  je knipperde met je ogen en er stond al iemand naast je om te vragen of alls in orde was, enorm vriendelijk en behulpzaam.

13-10-2023 om 20:14 geschreven door Traveller143

12-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tsitsikama National Park

12 oktober ’23

Beetje vroeger opstaan omdat we vandaag naar het “Tsitsikama national park” zouden gaan, das op 1,5 uur rijden en via de nieuwe snelweg met tol 62,5 rand. Een volledig betonnen weg waar ze in België nog iets van konden leren, geen enkele voeg te voelen. Daarna de afslag naar het park waar er een prijsverschil is tussen lokaal en internationaal. De internationalen betalen een pak meer.
    Hier was ook de schade van de zware storm te bespeuren, het restaurant was volledig vernield, gelukkig zonder slachtoffers omdat iedereen tijdig in veiligheid was gebracht. Dat wist de koffiemadam allemaal te vertellen.
    Daarna een fikse wandeling over een aangelegd planken pad naar de bekende “Suspension bridge van de Stormsrivier” veel trappen gedaan, en ze waren niet allemaal even gelijk. Op de terugweg een groep toeristen tegengekomen die met veel lawaai de vogels wegjoegen, een viertal ex-duikers van de Lagoondivers, we wisten dat zij ook in het land waren, maar waar? Een babbeltje van meer dan een uur om enkele herinneringen op te halen.
    Wij terug naar Knysna om aan de waterfront weer lekker te dineren, in “34 South” restaurant begonnen met oesterkes, dan een lekkere bisque en gestopt met een verse tonijnspies.
    Buikje overvol en terug naar het hotel.

12-10-2023 om 21:51 geschreven door Traveller143

11-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monkeyland en Birds of Eden

11 oktober ’23

Weeral rustig van het ontbijt genieten, maar ditmaal op het terras in de zon, dat was genieten. Omdat we volgens Beauty niet genoeg eten hadden besteld bracht ze nog eens extra 4 kleine pancakes. Even vlug gaan tanken en dan reden we richting Plettenberg naar “Monkeyland en Birds of Eden” een rit van ongeveer 1 uur. Er was geen reservatie nodig maar we moesten wachten om samen met een gids door “Monkeyland” te wandelen. De apen lopen vrij rond. We zagen verschillende lokale soorten, maar ook ingevoerd van andere landen. Het was wel interessant en na meer dan 1 uur terug naar buiten en dan naar “Birds of Eden”.
    Hier was een gigantische volière gemaakt, ongeveer 2100 hectaren groot waar een 200 tal verschillende soorten vogels vrij kunnen rondvliegen. Ook hier de meeste van zuid afrika maar ook buitenlandse vogels. Minder interessant omdat de meeste vogels ergens in de boomtoppen zitten en heel moeilijk te spotten zijn.
    Daarna terug richting Knysna om te wandelen en te wandelen aan de waterfront. Dineren hebben we in het droogdok “Drydock” retaurant gedaan met oesters en een grote mixed seafood platter.
    Terug naar het hotel waar we ontvangen werden met een glaasje porto.