Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Draag altijd en fietshelm
Geert Meyfroidt en Sociaal Incapabele Michiel roepen op om altijd een fietshelm te dragen Vandaag wordt de tweede ‘Dag van de Fietshelm’ georganiseerd door de Hersenletsel Liga
Vandaag organiseert de Hersenletsel Liga in samenwerking met verschillende partners de tweede editie van de ‘Dag van de Fietshelm’. In aanwezigheid van ambassadeur Geert Meyfroidt werd de aftrap gegeven van een nieuwe campagne waarbij mensen aangemoedigd worden om altijd een fietshelm te dragen. Een ludiek filmpje van Sociaal Incapabele Michiel met een fietser die na een val een hersenletsel opliep, ondersteunt de campagne. Elk jaar worden 550 fietsers in ons land in het ziekenhuis opgenomen met een ernstig hoofdletsel. Uit de laatste gedragsmeting van Vias blijkt dat in België ongeveer 30% van de fietsers een helm draagt.
Uit een studie van Vias institute op basis van ziekenhuiscijfers uit heel België blijkt dat 42% van de zwaargewonde fietsers in het ziekenhuis een ernstig hoofdletsel opliep. Elk jaar belanden zo gemiddeld 546 fietsers na een ongeval in het ziekenhuis met een ernstig letsel aan het hoofd. Ernstige hoofdletsels hebben vaak onomkeerbare gevolgen zoals hersenletsels. De zichtbare en vaak onzichtbare gevolgen draag je voor de rest van je leven. Om fietsen veiliger te maken is het dus belangrijk dat we inzetten op maatregelen om zowel het aantal ongevallen te verminderen als op het gebruik van beschermingsmiddelen om de ernst van de ongevallen te laten dalen. De fietshelm is een relatief goedkoop en effectief middel om je hoofd beter te beschermen en helpt zo de ernst van een letsel verminderen. Het is wel belangrijk dat je een helm met de juiste maat draagt en die ook op een goede manier vastmaakt: niet te strak en niet te los. Wanneer een helm niet goed op je hoofd zit, vermindert het gewenste effect. Hoe goed beschermt een helm? Helmen die in ons land verkocht worden, moeten voldoen aan een Europese norm EN 1078 (voor volwassen) of EN 1080 (voor kinderen). Uit labotesten blijkt dat bij een val gehomologeerde helmen in staat zijn om de kracht die tijdens een botsing op het hoofd wordt overgebracht meer dan te halveren omdat de helm de schok absorbeert. Het dragen van de fietshelm in een ongeval reduceert zo de kans op het oplopen van een ernstig hoofdletsel met maar liefst 60%.
Ongeveer 1 op de 6 fietsers in Vlaanderen draagt een fietshelm Uit de laatste gedragsmeting van Vias bleek dat 29% van de fietsers in ons land op het moment van de waarneming een fietshelm droeg. In Vlaanderen (17%) wordt de fietshelm minder vaak gedragen dan in Wallonië (46%) en Brussel (54%). De helmdracht ligt sowieso wel hoger bij wielertoeristen en gebruikers van bakfietsen. ‘Dag van de Fietshelm’ met ambassadeur Geert Meyfroidt Met de campagne ‘Breek er je hoofd niet over, draag een fietshelm’’ wil de Hersenletsel Liga, samen met vele partners, fietsers aanzetten om tijdens deze tweede ‘Dag van de Fietshelm’ een fietshelm te dragen en zo het aantal zware hoofdletsels te helpen verminderen. Uiteraard is het de bedoeling dat het dragen van de fietshelm een goede gewoonte wordt en blijft. Geert Meyfroidt is Diensthoofd Intensieve zorgen van het UZ Leuven en ambassadeur van de campagne. Hij weet als geen ander wat de impact kan zijn van een ernstig hoofdletsel: “Toen de Hersenletsel Liga me contacteerde om ambassadeur te worden van de Dag van de Fietshelm heb ik niet getwijfeld. Op onze afdeling intensieve geneeskunde zien wij jaarlijks veel slachtoffers van hersentrauma door een verkeersongeval of valpartij, vaak met ernstige gevolgen, tot zelfs overlijden en blijvende invaliditeit, ook bij jonge mensen. Met wetenschappelijk onderzoek proberen we te zorgen voor betere overlevingskansen en uitkomsten voor dergelijk ernstig traumatisch hersenletsel, maar voorkomen is beter dan genezen. Het dragen van je helm bij het fietsen maakt een enorm verschil, en het is zo belangrijk dat iedereen zich daar bewust van is. We hebben echt een cultuuromslag nodig, en hopelijk draagt deze campagne daar toe bij. Eén klap kan je leven veranderen!” Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel Blikvanger van de campagne is een video waarin een slachtoffer van een fietsongeval (en lid van de Hersenletsel Liga) figureert in een ludiek filmpje met Sociaal Incapabele Michiel. Al grappend maken ze duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-dragen van de fietshelm. Deze spot zal via sociale media verspreid worden.
Campagnevideo met Sociaal Incapabele Michiel
Op de site www.dagvandefietshelm.be staat een overzicht van alle andere acties die in het kader van deze dag georganiseerd worden. Aan de hand van getuigenissen van fietsers die een ongeval hadden wordt het verschil duidelijk tussen degenen die wel een helm droegen en zij die geen helm droegen op het moment van het ongeval. De campagne wordt daarnaast uitgedragen via meer dan 5000 affiches. In tal van ziekenhuizen, overheidsgebouwen en bedrijven is de digitale affiche te zien op tv-schermen.
Sylvie Roobrouck had een zwaar fietsongeval en droeg geen helm.
Monique Tissen viel op haar hoofd tijdens een fietsritje, maar droeg wel een helm.
Dag van de Fietshelm: werk van vele partners Deze 2de editie van de Dag van de Fietshelm is een initiatief van de Hersenletsel Liga en wordt gesteund door Vias institute en de Belgische verenigingen van Neurochirurgen (BSN), Neurologen (BVN-SBN), Spoedartsen (BECEP), Kinderartsen (BPA) en Revalidatieartsen (KBVFGR-SRBMPR). De campagne kwam tot stand met financiële steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Annick De Ridder, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport: “In mijn beleidsplannen, en meer bepaald het Masterplan Fiets dat ik dit jaar nog zal voorstellen, willen we meer mensen overtuigen om vaker de fiets te nemen. We willen meer mensen verleiden naar de fiets. Ik ben absoluut van overtuigd dat het dragen van een fietshelm (zware) hoofdletsels kan vermijden. Daarom zetten we ook sterk in op sensibilisering. Zo subsidiëren we dit jaar de Dag van Fietshelm die door de Hersenletsel Liga wordt georganiseerd. We betrekken daarbij lokale besturen om een actieve rol te spelen bij de sensibilisering rond het dragen van een fietshelm. Die sensibilisering zal ook deel uitmaken van het Masterplan Fiets. Een helmplicht vind ik een stap te ver, omdat zo’n verplichting ook mensen ertoe kan aanzetten om niet voor de fiets te kiezen.”
200 000 Vlamingen hebben een Niet-Aangeboren Hersenletsel De Hersenletsel Liga vzw (https://hersenletselliga.be/) is een patiëntenorganisatie die streeft naar een betere levenskwaliteit van personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun omgeving. In Vlaanderen hebben naar schatting 200.000 mensen een Niet-Aangeboren Hersenletsel (NAH). Een Niet-Aangeboren Hersenletsel is schade aan de hersenen die ontstaat in de loop van het leven door een beroerte, ongeval, zuurstofgebrek, infectie, hersentumor, enz. Er zijn zowel zichtbare gevolgen zoals verlamming, bewegingsproblemen of spraak-, zicht- en slikstoornissen als onzichtbare gevolgen zoals overprikkeling, vermoeidheid, moeilijkheden met plannen en uitvoeren van taken, gedragsveranderingen, concentratiestoornissen, veranderde persoonlijkheid,…
Meer info: Vias institute
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
01-04-2025
gelukkig staat er een huis naast
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Een nieuwe Etrusco
Etrusco T 69 BB Base
Een nieuwe halfintegrale Base met stapelbedden zelfs mogelijk met 6 slaapplaatsen is op komst.
Zijn vorige modellen zijn nauwelijks gestart en de fabrikant uit Italië ontwikkelde al een nieuwe reeks. Na de T 6,9 SB volgt een T 6,9 BB Base. Aan de buitenkant is zo goed als niets te onderscheiden van zijn oudere broeders. Er werd eveneens voor hetzelfde basisvoertuig, de Fiat Ducato, gekozen. Met een lengte van 6,99 m kunnen de meeste kampeerauto’s van deze lengte net onder de 3,5 ton blijven.
%%%FOTO1%%%
Met het oog op wat grotere gezinnen werd het interieur knap aangepast. Achterin zijn stapelbedden met een bed van 2,1 x 0,9 m en één van 2,06 x 0,87 m. Zo kunnen buiten kinderen ook volwassenen er onder de wol kruipen. Vooraan kan de zitgroep tot een tweepersoonsbed worden omgebouwd. Boven kan door wat op te leggen een hefbed geïnstalleerd worden. Op die manier zijn er 6 volwaardige slaapplaatsen. Door zijzitbanken te monteren kunnen er alvast 4 zwervers comfortabel de soep en patatjes eten. Aanpalend de linker zijzitbank is de keuken geplaatst. Tussen keuken en de stapelbedden bleef genoeg plaats over om er het sanitair te bouwen. Wc en wastafeltje vinden er hun plaats. Daar tegenover is een afzonderlijke douchecabine, een kleerkast plus de grote 135 l compressor koelkast. De bovenkasten zijn in wit materiaal uitgevoerd met een handgreep. Het aanrecht van de keuken met 2 branders en spoelbakje zijn in RVS en wordt met een plaat afgedekt. Boven en onder zijn voldoende kasten voor het gerief van een gezin.
Om de aankoopprijs niet te moeten opdrijven werden de nieuwste Etrusco kampeerauto’s eenvoudige uitgerust. Echter alles wat men nodig heeft voor een leuke vakantie is aan boord.
Volgens de fabrikant zou de T 6,9 BB Base rijklaar 2793 kg wegen, zo blijft er voldoende laadvermogen over.
Technische gegevens
Basisvoertuig: Fiat Ducato met laag chassis.
Motor: Turbo diesel 140 pk 6 versnellingen.
Afmetingen: L X B X H: 6,99 x 2,32 x 2,95 m
MTM 3.500 kgr
Rijklaar: 2.793 kgr
Compressor koelkast 135 l.
Meer info:www.etrusco.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
29-03-2025
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen Tags:Op weg
Opgepast met het rijbewijs
Laat je niet misleiden: B-rijbewijs tot 4.250 kilo is alléén voor ‘alternatieve brandstoffen’
Laat je niet misleiden: B-rijbewijs tot 4.250 kilo is alléén voor ‘alternatieve brandstoffen’
De afgelopen tijd verschenen op diverse websites op het gebied van kamperen en campers berichten over een vermeende wijziging in de Europese rijbewijsregels. Kampeerauto's tot 4.250 kilo zouden binnenkort met een gewoon B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Die claim klinkt aantrekkelijk voor veel gebruikrs, maar er klopt helemaal niets van. Daar is aanvankelijk sprake van geweest, maar dat plan is al tijden geleden aangepast toen het richting het Europees Parlement ging.
Dat stond overduidelijk in de persberichten. Maar ondanks dat bleven en blijven de media die misleidende informatie geven. De Europese richtlijn waarnaar wordt verwezen, heeft namelijk niets meer te maken met dieselrijders. Hij geldt alleen nog maar voor bedrijfsvoertuigen met een alternatieve aandrijving, zoals elektrisch of waterstof, en voor voertuigen van hulpdiensten. Voor dieselkampeerauto's geldt nog steeds een maximumgewicht van 3.500 kilo als je ze met een rijbewijs B wilt besturen, en dat blijft ook zo.
Wat staat er echt in de EU-richtlijn?
Eerder deze week bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe regels rond het rijbewijs. De inhoud daarvan kun je hier lezen. Eén van de onderdelen daarvan is dat bestuurders met een B-rijbewijs voertuigen tot 4.250 kilo mogen besturen, mits deze zijn aangedreven door alternatieve brandstoffen.
Alleen ‘alternatively-powered’
Het staat er heel duidelijk in een van de koppen: “alternatively-powered”. De andere uitzondering die men maakt is voor voertuigen van hulpdiensten, zoals ambulances. Je kunt er gewoon niet omheen.
Maar kennelijk leest men daar – in het kader van wishfull thinking? – toch maar al te graag overheen. Misschien hechten bepaalde media ook wel meer waarde aan hun bezoekersaantallen dan het waarheidsgehalte. Maar de waarheid is toch echt dat er geen plannen zijn om het toe te staan dat je dieselauto's zwaarder dan 3.500 kilo met een rijbewijs B te mogen besturen.
De reden voor de stap van 3.500 naar 4.250 kilo is dat deze voertuigen door hun zware accu of andere techniek vaak zwaarder zijn dan conventionele modellen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de boven afgebeelde Mercedes-Benz eSprinter. De verhoging naar 4.250 kilo moet ook het gebruik van die alternatieve, emissievrije brandstoffen stimuleren. Dan is het wel zo makkelijk dat daarvoor geen ander, ‘zwaarder’ rijbewijs nodig is.
Dieselgebruikers vallen buiten de nieuwe regeling
De meeste kampeerders in Nederland en Europa rijden op diesel. Die vallen dus buiten deze nieuwe uitzondering. Daar is volgens het persbericht geen twijfel over mogelijk.
Alleen volledig elektrisch aangedreven kampeerauto's – die op dit moment nog nauwelijks verkrijgbaar zijn – zouden er mogelijk onder kunnen vallen. De EU-richtlijn noemt kampeerauto's overigens nergens expliciet.
De verruiming is trouwens vooral bedoeld voor emissievrije bedrijfswagens en hulpdiensten, niet voor recreatievoertuigen. Omdat er geen specifieke rijbewijscategorie voor kampeerders bestaat, vallen die onder de normale regels voor personen- en bedrijfswagens. Dat betekent dus dat die 4.250 kilo ook voor elektrische kampeerauto's geldt. En dat is best een uitkomst, zeker nu er een aardig aantal elektrische bestelauto’s zijn die
Verlengde Nederlandse gedoogregeling zorgt wellicht voor extra ruis
De verwarring wordt mogelijk mede gevoed door een bestaande Nederlandse regeling. We hebben hier namelijk een gedoogregeling waarmee het onder voorwaarden is toegestaan om met een B-rijbewijs elektrische bestelwagens tot 4.250 kilo te besturen. Die regeling is inmiddels meerdere malen verlengd, in afwachting van een Europese richtlijn.
Maar ook die gedoogregeling geldt, net als de richtlijn, alleen voor emissievrije voertuigen en dus niet voor dieselcampers. Toch worden beide regelingen regelmatig door elkaar gehaald in nieuwsberichten.
Geen verandering voor camperaars
Het nieuwe EU-akkoord moet overigens nog formeel worden aangenomen. Daarna krijgen de EU-lidstaten vier jaar de tijd om de regels op te nemen in hun eigen wetgeving. Tot die tijd verandert er niets.
En ook daarna geldt: alleen kampeerders met een voertuig op alternatieve brandstof kunnen profiteren van de verruiming. Voor wie een dieselkampeerauto boven de 3.500 kilo wil besturen, blijft een C1-rijbewijs gewoon noodzakelijk. Er is ook geen enkel signaal dat wijst op iets anders, de misleidende berichten in de media buiten beschouwing gelaten.
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
27-03-2025
Hoog in de Alpen
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Het is tijd voor zomerbanden
Zomer in aantocht? Tijd voor zomerbanden!
TRAXIO waarschuwt: 1 op de 4 automobilisten rijdt te lang door op winterbanden – met alle risico’s van dien.
Met de zomertijd in zicht en de temperaturen die stilaan stijgen, wil mobiliteitsfederatie TRAXIO alle automobilisten oproepen hun winterbanden zo snel mogelijk te vervangen door zomerbanden. Uit onderzoek blijkt dat 25% van de bestuurders met winterbanden te laat overschakelt, wat niet alleen gevaarlijk is voor de verkeersveiligheid, maar ook zorgt voor onnodige slijtage en hogere brandstofkosten.
Waarom overschakelen naar zomerbanden
Winterbanden zijn gemaakt om optimaal te presteren bij koud weer en winterse omstandigheden. Zodra de temperatuur boven de 7°C stijgt, verliezen ze een deel van hun eigenschappen en kunnen ze zelfs gevaarlijk worden.
“Het is wettelijk niet verboden in de zomer met winterbanden te rijden, maar dat heeft een serieuze impact op de veiligheid”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO. “Bij hogere temperaturen presteren winterbanden slechter: de remafstand wordt langer en de wegligging gaat achteruit, zeker bij zwaarbeladen voertuigen en elektrische wagens. Dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden.”
Onderzoek bevestigt dat 25% van de bestuurders met winterbanden geen actie onderneemt
De ‘Rolling Wheel’-studie van TRAXIO (uitgevoerd in de zomer van 2023 en de winter van 2023/2024) toont aan dat 19% van de voertuigen in de winter met winterbanden rijdt. In de zomer blijkt echter 5% nog steeds met winterbanden te rijden. 1 op de 4 winterbandenrijders vergeet dus tijdig te wisselen.
4 grote nadelen van rijden met winterbanden bij zomerse temperaturen:
Langere remafstand: winterbanden bieden minder grip op warme wegen, wat de remafstand verlengt.
Slechtere wegligging: minder grip, vooral bij elektrische en zwaar beladen voertuigen.
Snellere slijtage: winterbanden slijten sneller bij hogere temperaturen, wat hun levensduur verkort.
Meer verbruik: door de zachtere rubbersamenstelling verhoogt de rolweerstand en dus ook het brandstofverbruik.
Maak tijdig een afspraak voor een bandenwissel
TRAXIO roept alle automobilisten op niet te wachten tot het te laat is: “Veel mensen beseffen niet hoeveel invloed een foute bandenkeuze heeft op hun rijgedrag en veiligheid”, zegt woordvoerder Filip Rylant. “Wie nu al een afspraak maakt bij een bandenspecialist, rijdt niet alleen veiliger, maar bespaart ook op slijtage en brandstof.”
Laat de banden ook meteen nakijken
De bandenwissel is het moment om ook de profieldiepte, de bandenspanning en de algemene staat van de banden te laten controleren. Goed opgepompte en onderhouden banden zorgen voor meer veiligheid op de weg, een langere levensduur en een lager verbruik.
Conclusie: veilig en voordelig tot de herfst
Zomerbanden zijn onmisbaar voor een veilige en efficiënte rit tijdens de warmere maanden. Maak dus snel een afspraak bij uw bandenspecialist en ga de weg op met de juiste banden voor het seizoen!
(*) De ‘Rolling Wheel’-studie werd uitgevoerd tijdens de zomer van 2022 en de winter van 2023. Daarbij werden de banden van 1.000 voertuigen gecontroleerd op grote parkings en aan winkelcentra verspreid over heel België. Voor een goede representativiteit werd er rekening gehouden met de verschillen tussen provincies, automerken/autotypes, de bevolkingsdichtheid en het aandeel in het Belgische wagenpark. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van TRAXIO (Federtyre en Pneuband) en Recytyre. Een nieuwe ‘Rolling Wheel’-studie staat gepland voor de zomer van 2025.
Meer info TRAXIO
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
23-03-2025
Na een stevige klim
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen
Groot nieuws bij Dethleffs
Dethleffs lanceert zijn eerste kampeerauto met vierwielaandrijving.
Met de Globebus Performance 4x4 opent Dethleffs een nieuw hoofdstuk: voor het eerst is er een kampeerauto met vierwielaandrijving in het modellengamma. De bijna-productieconceptauto vierde zijn wereldpremière op de Caravan Salon 2024 en maakte indruk met zijn krachtige uiterlijk en offroad-geschiktheid. Nu is de serieversie al te bestellen.
Voor wie op zoek is naar meer vrijheid
De halfintegraal Globebus Performance 4x4 is de perfecte metgezel voor iedereen die ook op verharde wegen de weg op wil. Of het nu gaat om onverharde wegen, besneeuwde hellingen of afgelegen natuurgebieden – dankzij de krachtige aandrijftechniek en een hoge mate van zelfvoorziening zijn kampeerliefhebbers nog zelfstandiger op de weg.
Grote vrijheid dankzij vierwielaandrijving en robuust chassis
De nieuwe halfintegraal heeft alle voorwaarden voor maximale vrijheid van vakantie. Zelfs moeilijk bereikbare plaatsen kunnen met de Globebus Performance 4x4 worden ontdekt en er uitgebreid van worden genoten. Of het nu gaat om onverharde wegen, opritten van zandstranden, grind of ijzige hellingen - de Globebus Performance 4x4 beheerst dit alles zonder problemen.
Een motor van 163 pk (120 kW), een sperdifferentieel, een automatische transmissie met 8 versnellingen, een liftset en een tot 2.100 kilogram versterkte vooras geven de camper met vierwielaandrijving de nodige robuustheid en geschiktheid voor ruw wegdek om moeiteloos vooruitgang te boeken, zelfs off-road of op onbegaanbare plaatsen of campings. De luchtgeveerde achteras garandeert te allen tijde een hoog rijcomfort.
Ingebouwde onafhankelijkheid
Bovendien is de Globebus Performance 4x4 perfect uitgerust om volledig zelfvoorzienend te blijven op afgelegen droomplekken en te genieten van de natuur. Dethleffs hecht veel waarde aan zijn grote onafhankelijkheid van gas als energiebron. Zo is de camper uitgerust met een dieselkachel, die betrouwbaar zorgt voor warmte in de woonkamer en stromend warm water. De gasonafhankelijke, elektrisch bediende compressorkoelkast van 131 liter staat ook voor maximale onafhankelijkheid tijdens het reizen. Alleen het tweepits fornuis werkt op gas en wordt gevoed door een gasfles van 2,8 kg die in de keukenkast is geplaatst. Dit elimineert niet alleen de noodzaak om grote, logge gasflessen mee te nemen, maar het weglaten van de gaskast creëert ook meer opbergruimte achterin.
Een AGM-accu en een pakket van 6 lithium-ion-accu's slaan met 263 Ah voldoende energie op om de boordverlichting en elektrische apparaten meerdere dagen van stroom te voorzien. Het moderne en milieuvriendelijke Clesana C1 droogtoilet draagt ook bij aan onafhankelijkheid tijdens het reizen. Hetzelfde geldt voor het Grünbeck waterfiltersysteem dat in de Globebus Performance 4x4 is ingebouwd. Hierdoor is er altijd schoon, gezond water beschikbaar – waar u ook bent met uw camper.
Betrouwbaar en snel op het internet, zelfs ver weg
Snelle en veilige internettoegang is een van de fundamentele vrijheden van het dagelijks leven van vandaag. Om tijdens uw kampeervakantie van deze vrijheid te kunnen genieten, is de Globebus Performance 4x4 uitgerust met de krachtige G5-internettoegangsoplossing Camper Net, die overal een uitstekende internettoegang biedt.
Met een gegevensoverdrachtssnelheid tot 20 gigabit per seconde biedt Camper Net de best mogelijke connectiviteit voor gamen, media en werk tijdens zwerftochten - inclusief ontvangstversterking van Wi-Fi-signalen die beschikbaar zijn op de standplaats.
Ook visueel een krachtpatser
Kracht, robuustheid en waarde worden ook weerspiegeld in het uiterlijk van de nieuwe camper met vierwielaandrijving van Dethleffs. Met zijn opvallende cabinelak in Compovolo Grey en de hoogwaardige carrosseriestickers – eveneens in Compovolo Grey – met een opvallend, rood Dethleffs-icoon, onderscheidt de Globebus Performance 4x4 zich duidelijk van de massa campers. Bovendien dankt de camper met vierwielaandrijving zijn kenmerkende offroad-look aan een groot aantal speciale kenmerken, zoals 18-inch offroad-banden op matzwarte velgen, zwarte voorbalk, LED-lichtbalk, plus schorten, luifel, ladder en reling – alles in matzwart.
Luxe interieurontwerp
In het woongedeelte van de 685 centimeter lange en 220 centimeter brede Globebus Performance 4x4 zorgt een uitgebreide en hoogwaardige uitrusting voor een eersteklas kampeersfeer. De 70 centimeter brede carrosseriedeur met coupé-instap en intrekbare trede biedt een comfortabele toegang tot het woongedeelte. Door het raam in de T-kap stroomt er veel daglicht het interieur binnen.
De indeling van de Globebus Performance 4x4 is ontworpen voor twee personen: een halve dinette voorin, comfortabele eenpersoonsbedden achterin, een gastronomische keuken met veel opbergruimte en een enormekoelkast ertussen, en een ruime draaibare wand ertegenover.
Inleidend model eerste editie
Dit alles maakt de vierwielaangedreven Globebus Performance 4x4 de juiste camper voor alle kampeerliefhebbers die buiten de gebaande paden willen zijn, maar niet willen inboeten aan comfort en functionaliteit.
De productieversie Globebus Performance 4x4 First Edition is nu al te bestellen als aantrekkelijke introductie-editie tegen een aantrekkelijke prijs inclusief uitgebreide standaarduitrusting.
Meer info www.dethleffs.com
Categorie:Met de zwerfauto België en het buitenland verkennen