Echte vrouwen hebben cellulitis
![De afbeelding http://img65.imageshack.us/img65/1403/go4natashabedingfield03zh3.jpg kan niet worden weergegeven, omdat hij fouten bevat.](http://img65.imageshack.us/img65/1403/go4natashabedingfield03zh3.jpg) Nederlandse vrouwen plannen juridisch gevecht tegen reclamemakers en cosmeticawereld
Honderden Nederlandse vrouwen - onder wie een
resem psychologen, journalisten en advocaten - overwegen juridische
actie tegen de cosmeticawereld en de glossy magazines wegens de 'valse
beloftes' die zij verkondigen. 'Onbegonnen werk', meent de Belgische
Vrouwenraad.
De Nederlandse documentairemaakster Sunny Bergman (34) en haar aanhangers overleggen hoe ze de cosmeticawereld, de glossies en reclamemakers juridisch kunnen aanklagen voor het verspreiden van een verkeerd vrouwbeeld.
Aanleiding is het grote succes van Bergmans controversiële documentaire Beperkt houdbaar.
Die eindigde met een oproep tot juridische actie tegen
cosmeticaproducenten. Op een website konden geïnteresseerden een
vragenlijst invullen, die letselschadeadvocaat Martin de Witte
analyseerde.
Van de 892 mensen die deelnamen, zei
62 procent mee te willen werken aan acties tegen de cosmetische
industrie en wilde 19 procent een echte rechtszaak. Meer dan 30 procent
geeft aan psychische of lichamelijke schade te hebben die te maken
heeft met cosmetische producten en het schoonheidsideaal. Vijftien
procent zegt hierdoor depressies te hebben, 6 procent anorexia en 16
procent seksuele remmingen.
'Ik wil de uitdaging
aangaan om de cosmeticabusiness aan te pakken', aldus de Witte. Hij is
er voorstander van om de producent te vragen met wetenschappelijk
bewijs op de proppen te komen dat een bepaald product werkt. 'Als hij
dit niet kan, moet hij zijn reclame aanpassen. Producenten schermen
vaak met klinische onderzoeken. Maar onderzoek in een eigen lab met bijvoorbeeld 37 vrouwen is geen wetenschappelijk onderzoek.'
Francy Van der Wildt, voorzitster van de Belgische Vrouwenraad, gelooft
niet in het effect van een dergelijke juridische actie. 'Er zijn zoveel
producten op de markt die een belofte inhouden, zoveel
beautyprogramma's op televisie. Gaan ze die allemaal aanklagen? Het
lijkt onbegonnen werk.'
'Het klopt dat het beeld van de beperkt houdbare vrouw een reëel probleem is. Grijzende mannen met afzakkende lichamen zijn ervaren , en dus bekwaam. Vrouwen hebben een vroegere vervaldatum.'
Dat reclame- en televisiemakers daar mee schuld aan hebben, ontkent Van
der Wildt niet. 'Maar dit is een strijd van lange adem. Wij moeten het
beeld van de perfecte vrouw doorprikken. Tonen dat gewone vrouwen ook
mooi zijn. Dat los je niet op met een proces, ook al zou het slechts
symbolisch zijn. Want iederéén - man, vrouw, media, pers, reclame,
werkgevers - heeft daar een rol te spelen. Ook normale vrouwen moeten
aan bod komen. Dove heeft dat al goed begrepen, en ook bepaalde modellenbureaus willen niet meer werken met graatmagere meisjes.'
|