De Vijver Media heeft nood aan vers geld

Mediagroep De Vijver Media, eigenaar van Woestijnvis, Humo en tv-zenders VIER en Vijf, overweegt een kapitaalinjectie en een ingrijpende aanpassing van haar businessplan. Dat weet de krant De Tijd.
De economische crisis laat zich voelen in de mediasector, waar de inkomsten uit reclame blijven dalen. Bovendien lijdt De Vijver ook onder gestegen productiekosten, hoge schulden en zwakke kijkcijfers.
Financiële ratio's De mediagroep, die in 2011 de commerciële omroep SBS overnam voor 202 miljoen euro en daarvoor 100 miljoen euro leende, heeft daardoor afspraken met de banken geschonden. De Vijver Media was niet in staat bepaalde financiële ratio's te halen.
"De gevolgen hiervan vallen al bij al nogal mee en zijn trouwens contractueel voorzien. Dit is niet problematisch, het zorgt voor een bijkomende (financiële) kost, maar op de lange termijn perspectief valt dit mee", legt de mediagroep uit aan De Tijd.
"Zware overname" "Uiteraard staat De Vijver Media financieel onder druk, want we hebben een zware overname gedaan. En voorlopig halen we de 40 procent marktaandeel nog niet die we op de commerciële tv-markt voor ogen hebben", zegt CEO Wouter Vandenhaute.
"De Vijver is een zorgenkind. We moeten het originele businessplan herbekijken", vertelde een bron bij een van de aandeelhouders Corelio en Sanoma. De mediagroepen bezitten elk een derde van de aandelen van De Vijver. Een van de opties die overwogen wordt, is een kapitaalinjectie.
Zakelijke leider Onlangs werd de komst van Gilbert Van fraeyenhoven naar De Vijver Media nog aangekondigd. De zakelijke topper moet orde op zaken stellen bij productiehuis Woestijnvis.
|