Regi's 'machien', Sigi's verdriet en gebotteld zweet

Regi belooft elke kandidaat die hij in zijn team wil dat hij dat te verfijnen talent met zijn 'machien' beroemd zal maken. Internationaal nog wel. Axelle Red geeft twee keer ridderlijk toe dat ze zich heeft vergist. Bent Van Looy kijkt de kat uit de boom en sleurt het grootste talent in zijn clubhuis. Koen Wauters, de enige die is blijven zitten in de jury, heeft na de eerste 'blind audition' al meteen drie kandidaten op zak. 'The Voice van Vlaanderen' is gestart, we zijn vertrokken voor zeventien weken opgedreven zangcompetitie.
De spoeling lijkt na deze eerste blind audition helemaal niet dun, en dat is best opmerkelijk voor een derde seizoen op zo'n kleine parking die Vlaanderen al bij al toch is.
Waar? In koren, in schuchtere bands, in een metalband, aan de wieg van de New Beat godallemachtig, in de keuken van het ziekenhuis, bij schoolverlaters en conservatoriumstudenten: daar vindt 'The Voice' toch weer een selectie van een honderdtal kandidaten uit naar verluidt meer dan vijfduizend geïnteresseerden.
Gelukkig krijgen we geen uitlachtelevisie met billenkletsers ten koste van roemzuchtige aspirant-schlagerprinsen of mensen die anderszins in hun eigen sprookje geloven. Soit.
Wereldhit uit machien En de nieuwe juryleden? Axelle Red zegt dat ze op zoek is naar een stem die ze niet kan plaatsen, Regi naar één waarmee hij een wereldhit kan maken. Gewoon even in het 'machien' dat achter hem staat, op 120 beats per minuut zetten en hopla, daar zijn die handjes. Zou het?
Bent Van Looy is bedachtzaam, net als Axelle, en toont zich de meest kritische. Niet één keer zal hij als eerste op de 'I Want You'-knop drukken. Koen Wauters, welja, die doet dat alsof hij in zijn living een wijnproeverij houdt. Hier en daar proeft hij al een finalist.
De kandidaten? Brokken zenuwen zijn het, stuk voor stuk. Tap het zweet af dat ze het uur voor ze opgaan afscheiden, bottel het en zet het in de markt als parfum. Wedden dat de familie en de vrienden veel geld veil zullen hebben voor zo'n souvenir? Voor de échte fans biedt VTM ook tranen van geluk en verdrietsdruppels van de afvallers. Merchandising!
Dat maakt 'The Voice' ook toch een beetje aandoenlijk, die oma's en nonkels, partners en kinderen die net zo opgevezen zijn als hun hoogspersoonlijke idool.
|