Vlaamse muziek geraakt niet over de grenzen
De Vlaamse muzikanten scoren goed in eigen land, maar over de landsgrenzen geraken ze niet. Daarom vraagt BEA Music, dat de muziekproducenten en -distributeurs in België vertegenwoordigt, gerichte ondersteuning voor buitenlandse promotie en stimulering van de export van de Vlaamse muziek, zoals dat ook voor film en literatuur bestaat. Dat meldt de organisatie bij de publicatie van haar muziekmonitor over het commerciële succes van lokale muziekproducties, naar aanleiding van de Vlaamse feestdag.
In de Ultratop 200 van bestverkochte albums was vorig jaar 36,6 pct van artiesten van eigen bodem, nog net iets beter dan in 2012 (35,8 pct). Het gaat onder meer om 'Racine Carrée' van Brusselaar Stromae, de soundtrack van 'The Broken Circle Breakdown' en 'Rouge Ardent' van Axelle Red.
Dat succes wordt echter niet herhaald in het buitenland, op enkele uitzonderingen zoals Stromae, na. BEA Music ziet een "simpele" verklaring: "eens over de grens zijn ze weinig of helemaal niet bekend". Als oplossing ziet BEA Music "een gerichte ondersteuning van de promotie en een stimulering van de export. Op die manier kunnen de eigen producties ook internationaal belicht worden", zegt directeur Olivier Maeterlinck. "Voor film en literatuur wordt er specifiek geld vrijgemaakt voor buitenlandse promotie. Denk maar aan de aanwezigheid op filmfestivals of Vlaanderen en Nederland die gastland zullen zijn op de Frankfurter Buchmesse."
Voor Maeterlinck moet bij zo'n beleid de focus liggen op "wat vandaag nog te weinig aan bod komt: het schrijven en componeren van muziek, de productie en promotie van lokaal muziektalent en het verhogen van de exportkansen voor onze eigen artiesten. België beschikt over toptalenten die met deze steun ook de kans zouden krijgen de internationale scène te bereiken."
|