Filmdebuut Borsato genadeloos afgemaakt in vakpers'Wit licht', het filmdebuut van Marco Borsato, wordt in de Nederlandse
pers genadeloos neergesabeld. Zo omschrijft de Volkskrant de film van
regisseur Jean van de Velde als een 'ongeloofwaardige, soms bijna
kolderieke mix van melodrama en avonturenfilm'. Ook volgens
Trouw overtuigt de film niet. "Dat ligt deels aan Borsato, die aardig
acteert maar voor een Nederlandse toeschouwer toch Marco Borsato
blijft." GejankNRC Handelsblad oordeelt nog
meedogenlozer over de acteerprestaties van de populaire zanger. "Hij is
een gevoelsman die overal volschiet, potjes jankt, brokken in zijn keel
krijgt. In 'Wit licht' behoedt men hem voor bombast, maar valt zijn
gebrekkige timing des te meer op." Volgens de Volkskrant bezit
Borsato 'een zekere charme', maar heeft hij niet het vermogen 'om te
transformeren, of gelaagd te spelen'. EgotripHet
AD veroordeelt het scenario en de keuze om te focussen op de rol van
Borsato. "Ondanks de goede bedoelingen van de makers oogt de film toch
als een egotrip van Borsato die minstens negentig procent van de tijd
in beeld is", schrijft de krant. Volgens het AD is het personage
van de zanger 'de enige blanke held in dit verhaal dat de zwarte
Afrikanen uitsluitend als beulen en slachtoffers voorstelt'. "Daardoor
oogt 'Wit licht' als een onvervalst staaltje westers imperialisme." AanfluitingDat
de film zich in de tweede helft ontpopt als actiefilm, waarbij Borsato
eigenhandig besluit het ontvoerde Afrikaanse vriendje van zijn zoon te
bevrijden, wordt door vrijwel alle kranten omschreven als aanfluiting. "De
metamorfose van naïeve kok tot roekeloze avonturier - een soort
Hollandse actieheld - is overigens moeilijk te slikken", oordeelt Het
Parool.
|