Netflix onthult: vanaf deze afleveringen zijn we verslaafd aan 'Stranger Things' en 'Narcos'
Nadat ik de eerste aflevering van 'Stranger Things' of 'Narcos' had opgezet, had ik binnen de kortste keren een volledig seizoen afgekeken. Plots, zonder het goed en wel te beseffen, was ik hopeloos verslaafd. Omdat het allemaal zo snel gebeurde, kan ik niet zeggen wanneer ik juist verslaafd ben geraakt. Maar Netflix kan dat wel. En blijkbaar wordt de hele wereld op exact hetzelfde moment verliefd op een serie.
Elk jaar onderzoekt Netflix wanneer kijkers verslaafd worden aan een bepaalde serie. Zo duurt het bij 'House of Cards' en 'Orange Is The New Black' amper drie afleveringen voor we er verknocht aan zijn en bij 'Breaking Bad' duurt het zelfs maar twee afleveringen. Maar omdat Netflix dit jaar globale gegevens kon analyseren, deed het een interessante ontdekking. Blijkbaar worden we allemaal op exact hetzelfde moment verslaafd aan een serie, ongeacht welke nationaliteit je hebt.
Het moment waarop we 'verkocht' zijn en een seizoen met huid en haar verslinden, is universeel. Of je nu in België, Nederland, Australië of Japan woont, een serie heeft ons allemaal op hetzelfde moment te pakken.
Al na twee afleveringen zijn we volledig verslingerd aan 'Stranger Things' en ook bij 'The Get Down' en 'The Fall' duurt het amper twee afleveringen. 'Narcos', 'Prison Break' en 'The Ranch' hebben drie afleveringen nodig om je verslaafd te maken. En na vier afleveringen ben je verslaafd aan 'Making a Murderer' en 'American Horror Story'.
Verslaafd op hetzelfde moment
Hoe komt het dat we allemaal op hetzelfde moment verslaafd worden? Blijkbaar neemt onze nieuwsgierigheid het van ons over, waar je ook woont. Mysteries in 'Stranger Things' en 'The Fall' laten ons niet meer los na twee afleveringen en de honger naar macht in 'Narcos' en 'Marseille' doet iedereen hunkeren naar meer.
Het zijn kleine, maar bepalende momenten in series die kijkers vastgrijpen en niet meer loslaten. Zo merkt Michael Scofield in 'Prison Break' in aflevering drie dat overleven in een gevangenis moeilijker is dan ontsnappen. Die momenten doen kijkers verlangen naar meer.
"We hebben altijd al geloofd dat goede verhalen universeel zijn", zegt Cindy Holland, Original Content-topvrouw bij Netflix. "De resultaten van het onderzoek vertellen ons dat mensen overal ter wereld verlangen naar originele en unieke content."
|