Taylor Swift ziet haar fans graag... als ze betalen: meer kans op tickets als je merchandise koopt
De nieuwe single 'Look What You Made Me Do' van popster Taylor Swift is een schot in de roos: het nummer en de videoclip breken links en rechts records. Het album 'Reputation', dat op 10 november uitkomt, en de bijhorende tournee zullen dus hoogstwaarschijnlijk enorm populair zijn. Gelukkig krijgen echte fans van Taylor de kans om iets vroeger aan tickets te geraken. Nou ja, 'gelukkig': je moet daarvoor vrij diep in de buidel tasten.
De concerten van The 1989 World Tour in 2015 waren telkens in een mum van tijd uitverkocht. Dat zal met de nieuwe tournee niet anders zijn, waardoor heel wat fans de kans mislopen om hun idool live aan het werk te zien. Maar daar heeft (het management van) Taylor iets op gevonden: ze lanceerde samen met Ticketmaster in de VS de 'Taylor Swift Tix', een programma waarbij je meer kans krijgt om aan een ticket te geraken.
Het programma zit netjes verpakt onder het mom van 'Taylor wil haar échte fans zeker op de concerten zien', en het promofilmpje heeft het over een 'betere en leukere manier' om tickets te kopen. Maar eigenlijk blijkt het vooral een gewiekste economische zet. Ticketmaster koppelde in de VS eerder al de verkoop van tickets aan de verkoop van albums, maar dit gaat nog een serieuze stap verder.
T-shirts kopen Als je bewijst dat je een 'echte' fan bent van Taylor, kan je je kans op tickets 'boosten' door je 'Fan Activity Meter' hoog te houden. Dat doe je door activiteiten uit te voeren, zoals het bekijken van haar videoclip op YouTube of haar album in voorverkoop bestellen. Maar daar begint het pas, want je krijgt een grotere boost als je zaken uit haar online winkel met merchandise koopt, zoals de nu al beruchte gouden slangenring of een van haar truien. Ook het album in verschillende winkels aankopen, helpt je vooruit.
Kortom, hoe meer geld je in Taylors zakken stopt, hoe groter je kans op tickets wordt (je krijgt dan tot een uur vroeger toegang tot het aankoopsysteem). Maar er zit nog een serieuze adder onder het gras: je kan zakken in de rangschikking als andere mensen het beter doen dan jou. Het is dus eigenlijk een rasechte competitie, maar dan wel eentje die maandenlang duurt. Wie op het einde van de rit effectief vroeger aan tickets wil geraken, moet heel wat dollars uitgeven aan die 'leuke activiteiten'.
Het protest op dit nieuwe systeem blijft dan ook niet uit, vooral omdat de fanbasis van Taylor bestaat uit tieners en jongvolwassenen. Niet echt de doelgroep met een overschot aan cash dus, en het woord 'oplichterij' werd al meermaals in de mond genomen. Ticketmaster weigert voorlopig alle commentaar en ook Taylor blijft er ijzig kalm onder. Haar vorige album verkocht immers 1,3 miljoen exemplaren in de week na de release, dus ze heeft niet echt iets om zich zorgen over te maken. Maar dat brave meisje-imago, dat vertoont toch steeds meer scheuren.
|