Oostenrijker Michael Haneke wint de Gouden PalmDe Oostenrijkse regisseur Michael Haneke heeft op het 62ste
Filmfestival van Cannes de Gouden Palm voor de beste film in de wacht
gesleept voor zijn prent "Das Weisse Band", een beklemmend drama over
een Duits boerendorp in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog. De
Grote Prijs van de Jury ging naar de Fransman Jacques Audiard voor het
gevangenisdrama "Un Prophète".
Gelukkig "Soms
stelt mijn vrouw me een erg vrouwelijke vraag - 'ben je gelukkig? '.
Het is erg moeilijk om erop te antwoorden. Maar vandaag is een moment
in mijn leven waarop ik kan zeggen dat ik erg gelukkig ben en jij ook,
denk ik", zei Haneke toen hij de prijs in ontvangst nam richting zijn
echtgenote die in de zaal zat. Het is de derde keer dat de 67-jarige
Oostenrijker in de prijzen valt op het prestigieuze festival. Eerder
gebeurde dat voor "Caché" met Juliette Binoche (2005) en voor "La
Pianiste" (2001).
Jury Jacques Audiard,
wiens film een warm onthaal kreeg tijdens de vertoning in de
zuid-Franse stad, bedankte de jury voor zijn onderscheiding. "Zoals
Meryl Streep tegen Robert Redford zegt in 'Out of Africa', pas op want
vanaf nu ga ik alles geloven wat jullie zeggen", sprak hij. "Un
Prophète" is zijn vijfde film in vijftien jaar tijd. Nadat hij enkele
scenario's had geschreven, maakte hij in 1994 zijn regiedebuut met
"Regarde les hommes tomber". Met "Un héros très discret" kaapte hij
twee jaar later in Cannes de prijs voor het beste scenario weg.
Beste acteur/actrice De
onderscheiding voor de beste acteur ging naar de 52-jarige Oostenrijker
Christoph Waltz voor zijn vertolking van een SS-officier in de film
"Inglorious Basterds" van Quentin Tarantino. Charlotte Gainsbourg (37)
kreeg de prijs voor beste actrice voor haar rol in "Antichrist" van de
Deense regisseur Lars von Trier. Tijdens haar dankwoord stond
Gainsbourg even stil bij haar vader Serge. "Ik hoop dat hij trots is op
mij, trots en erg geschokt, hoop ik", voegde ze er nog aan toe in een
verwijzing naar de controverse die op het festival rond de film was
ontstaan.
Caméra d'Or De Caméra d'Or voor
het beste debuut was weggelegd voor "Samson and Delilah" van de
Australiër Warwick Thornton, die daarmee "Hunger" van Steve McQueen
opvolgt. Hij kreeg de prijs overhandigd door de Franse actrice Isabelle
Adjani en voorzitter van de jury voor de Caméra d'Or Roschdy Zem.
"Samson and Delilah" is een liefdesgeschiedenis tussen twee
adolescenten in een gemeenschap van aboriginals middenin de
Australische woestijn. Thornton is overigens zelf een aboriginal. Een
speciale vermelding was weggelegd voor "Ajami" van de Palestijn Scandar
Copti en de Israëliër Yeron Shani.
Prijs van de jury De
prijs van de jury ging ex aequo naar de Britse Andrea Arnold voor de
prent "Fish Tank" en naar zijn Koreaanse collega Park Chan-wook met de
film "Bak-Jwi" ("Thirst"). De Filipijn Brillante Mendoza mag dan weer
de prijs voor de beste mise en scène mee naar huis nemen voor
"Kinatay", terwijl de Chinees Lou Ye de prijs voor het beste scenario
kreeg voor "Chun Feng Chen Zui De Ye Wan" ("Spring Fever").
Andere prijzen De
prijs van de beste kortfilm was weggelegd voor "Arena" van de Portugees
Joao Salaviza. Ook hier was een speciale vermelding weggelegd, en dat
voor "The six dollar fifty man" van Nieuw-Zeelander Mark Albiston. De
Franse regisseur Alain Resnais kreeg op 86-jarige leeftijd een speciale
prijs voor zijn ganse oeuvre. Het was van 1980 geleden dat Resnais in
Cannes was geselecteerd met "Mon oncle d'Amérique". Bekende werken van
zijn hand zijn "Hiroshima mon Amour", "L'année dernière à Marienbad" en
"Smoking /NoSmoking", waarvoor hij in 1993 de Zilveren Beer in Berlijn
in de wacht sleepte.
|