Véronique De Kock en Brahim steunen hiv-campagne
Voor het derde jaar op rij lanceert Sensoa de solidariteitscampagne
'Sluit hiv uit, niet wie seropositief is'. Op die manier wil het Vlaams
service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv het stigma
en de discriminatie rond hiv aanklagen. Vandaag werd de campagne, samen
met andere initiatieven naar aanloop van wereldaidsdag op 1 december,
in Antwerpen voorgesteld. "Elke dag drie mensen" Sensoa
krijgt de hulp van zes bekende Vlamingen: Véronique De Kock, Brahim,
Roel Vanderstukken, Freek Braeckman, Sofie Engelen en Elodie Ouedraogo.
Zij lenen hun gezicht aan een affichecampagne die het publiek
confronteert met eigen vooroordelen. "Elke dag krijgen drie mensen in
België te horen dat ze drager zijn van hiv. We willen iets doen aan de
taboes, vooroordelen en onjuiste of onvolledige informatie over het
besmettingsrisico en de toekomstperspectieven voor mensen met hiv",
zegt Boris Cruyssaert van Sensoa. "Symbolische warmte" Naast
Sensoa doen ook de Antwerpse holebikoepel Het Roze Huis en Designers
against Aids hun duit in het zakje. Ze zullen zelfgebreide sjaaltjes
verkopen. "Zo willen we symbolisch warmte geven aan mensen met hiv",
luidt het. "Daarnaast willen we hiv weer onder de aandacht brengen. Het
virus treft immers veel homomannen." De sjaals zijn vanaf 23
november te koop in de Antwerpse stadsfeestzaal en kosten 25 en 50
euro. De opbrengst gaat naar Sensoa en Designers against Aids om
toekomstige initiatieven te financieren.
|