Nelson en Paranoiacs winnen eerste halve finale Eurosong
Nelson heeft de eerste halve finale van Eurosong gewonnen en zit al
zeker in de finale van 9 maart. De Paranoiacs werden tweede en ook zij
zijn daarmee zeker van een finaleplaats. Tanja Dexters eindigde laatst
en ligt uit de wedstrijd, Katy Satyn en A Butterfly Mind moeten hopen
op een wildcard van de jury.
Relletjes
De
aanloop naar de eerste halve finale werd geplaagd door wat relletjes,
het ene al wat groter dan het andere. Jurylid Katrina kreeg het verwijt
dat ze alles geweldig vond, en de VRT kreeg een klacht van de Servische
ambassade, die niet kon lachen met de twee sidekicks van presentator
Bart Peeters. Die spelen namelijk twee zure, enigszins hoerig geklede
Servische dames die sloten vodka verzetten en al eens gezellig de zweep
laten knallen. Ze draaien af en toe ook eens wat 'gestolen' gsm's in
hun haar. Maar niet getreurd, het is natuurlijk helemaal niet de
bedoeling te lachen met het Servische volk, verduidelijkte Peeters,
waarna 'Milena en Mirjana' gezellig hun dijen en handen in het kruis
van de presentator duwden. De bedenkers van die grap hadden
waarschijnlijk ook graag een verborgen camera in de Servische ambassade
gezet, voor nog meer jolijt.
Halve finales
De
acts dan. In tegenstelling tot twee jaar geleden huurde de VRT geen
team van raadgevers in om de kandidaten te restylen voor de halve
finales. En maar goed ook, want de verbeteringen die dat team
voorstelde, bleken telkens foute boel. De afwezigheid van die
raadgevers heeft nu wel het nadeel dat de acts in de halve finale
nauwelijks veranderd zijn tegenover de voorrondes. Aan de geluidsband
van de nummers mogen de kandidaten ook niet meer sleutelen, waardoor
die twee halve finales eigenlijk vrij overbodig zijn. Het enige
verschil met de voorrondes is dat Eurosongkenner André Vermeulen bij
elke act filmpjes laat zien van vergelijkbare deelnemers uit het rijke
verleden van het Songfestival. En na die filmpjes blijkt de
originaliteit van sommige acts toch wel heel ver weg.
Tanja Dexters
Tanja
Dexters deed ongeveer hetzelfde als in de voorrondes en haar twee
dansers ook, met de fameuze bijna-homokus en al. Ze had deze keer wel
twee (heel gewoontjes geklede) achtergrondzangeressen bij, en zong zelf
zeker niet slecht. Katrina, die had beloofd in de halve finales
strenger te zijn, begon zich meteen excessief te verontschuldigen voor
het feit dàt ze ietsiepietsie kritiek ging geven. Ze gaf die kritiek
namelijk niet om La Dexters te kwetsen, maar om de act nog beter te
maken. Daarna schudde ze met veel moeite wat opbouwende kritiek uit
haar mouw over de kledij van de achtergrondzangeressen, die ze liever
in het wit had gezien. Ze besloot met "nice singing and great dancing".
Auw, die zat!
Marcel Vanthilt keek eerder naar het groter
geheel. "Een paaldansende Miss België die al eens tweedehands auto's
verkoopt en van de Eifeltoren springt, dat is natuurlijk een mooi
verhaal om te verkopen in Belgrado." Vanthilt vond de act wel niet
gewaagd genoeg, en had iets meer seks verwacht. "Kom na afloop effe op
mijn gezicht zitten en ik leg het nog wel eens uit," likkebaardde hij.
Kris Wauters vond het "opnieuw niet vals", en daar leek Tanja al
helemaal mee in de wolken. Hij vond haar bewegingen soms wel wat
ingehouden, "wat boers" zelfs, omdat ze zich zo concentreert op haar
ademhaling. Hij wou een overdonderende act om de concurrentie met
gelijkaardige nummers in Belgrado aan te gaan, en die had hij niet
gezien.
Nelson
Nelson is volgens Bart
Peeters een 'womanizer', iets dat de Telenet-installateur fel ontkende.
"Ik ben iejemoal giene womanizer," zei hij in het plat Antwerps, en
keek daarbij van "iek gon auw een safflet oem auw oewere geive". Zijn
lief zat namelijk in de studio, ziet u. Een 'mananizer' is hij dus ook
niet, hoewel hij met zijn 'marcelleke' op het feest van de Red &
Blue gisteren in zijn thuishaven waarschijnlijk veel succes had
geoogst. Nelson krijgt trouwens al te kampen met de eerste tekenen van
het BV-schap. Hij wordt namelijk herkend wanneer hij voor zijn job bij
mensen aanbelt. "'t Ies ni woar ei!" blijkt daarbij de
standaardbegroeting te zijn. Het lijkt wel een tafereel uit 'Lili en
Marleen'.
Nelson zong zijn zelf gecomponeerde nummer 'When I
can't find love' alleszins met hetzelfde gemak als in de voorrondes, en
de samenzang met zijn 'backings' klonk zelfs nog beter dan de vorige
keer. Kris Wauters loofde het feit dat Nelson het nummer zelf heeft
geschreven, en dat hij het daardoor heel geloofwaardig kan zingen. Voor
dit soort songs bestaan er namelijk betere zangers, wist het muzikale
brein van Clouseau, "maar ik denk dat niemand dit nummer beter kan
zingen dan jij." De immer kritische Katrina miste ergens een crescendo
in het nummer, en zag de backings liever zittend zingen zoals in de
voorrondes, in plaats van rechtstaand zoals nu. Marcel vond "het nummer
toch niet zo origineel. Wat veel suiker en siroop, maar het prentje
klopt wel. Het is een slow waar midden in de nacht niemand nee tegen
zou zeggen."
Paranoiacs
Als Eurosong niks
oplevert voor de Paranoiacs "blijven wij gewoon spelen in elke club van
vijf tot vijftig man," zei zanger Hans Stevens. En dat is geen pose. We
hebben de groep een jaar of zeven geleden namelijk eens gezien in een
klein, halfvol café in Leuven, en ze gaven er gewoon een lap op. Na hun
deelname aan Eurosong zal er ongetwijfeld meer volk op afkomen, want
'Shout it out' beukte er weer lekker op los, en zorgde opnieuw voor een
wiebelende voet aan ons been. Rock en het Songfestival gaan volgens
Eurosongkenner André Vermeulen wel niet samen. En dan?
Dat
Marcel Vanthilt een fan is, wisten we al lang. "Een bronstig schaap in
een wolvenvacht," zei hij over de act. Hij dacht dat de groep veel
punten zou kunnen scoren in Belgrado, "omdat er veel mensen naar het
Songfestival kijken uit leedvermaak, om ermee te lachen". "Alle rockers
van Oost- en West-Europa kunnen met hun foertstemmen zorgden voor een
'Paranoiacs hallelujah'," meende hij. Katrina vond het nog beter dan de
vorige keer, en als kritische noot voegde ze daaraan toen: "De duivel
in mij ziet jullie graag naar Belgrado gaan om ze daar een stamp onder
hun reet te geven." Ook Kris Wauters vond 'Shout it out' sterk genoeg
om een kans te maken op het Songfestival. Hij dacht verder nog aan wat
vuurwerk om de act visueel wat aantrekkelijker te maken, maar dat heb
je natuurlijk met muzikanten die iets te vaak in het Sportpaleis
optreden.
A Butterfly Mind
De act van de
zingende zussen van A Butterfly Mind werd opgefleurd met rook van
droogijs. "Mochten er indianen zijn die zich hierdoor in een slecht
daglicht geplaatst zien, gelieve hun ambassade contact te laten opnemen
met de VRT," sprak Bart Peeters. De Cappaert-zusjes zagen er alleszins
beeldig uit, en lieten iets meer fijne vleeswaren zien dan in de
voorrondes. De kleur van hun jurken vloekte wel een beetje meer dan het
sobere wit en zwart van de vorige keer, en ook hun samenzang vertoonde
deze keer een paar mankementjes.
Marcel Vanthilt wou 'Lonely
Heart on Wheels' zeker nog eens horen in de finale. Katrina vond het
"zo'n nummer dat groeit, maar op het Songfestival krijg je natuurlijk
maar één kans." Ze zag een intieme act, en heeft liever wat meer
contact met het publiek. Kris Wauters was het daarmee eens: "Jullie
zijn geen grote showbeesten, en dan moeten jullie de camera 'pakken'.
Nooit angst laten zien, op het Songfestival is bescheidenheid geen
goede eigenschap. Nu is het een beetje van 'sorry, we komen een liedje
zingen', en die sorry moet weg."
Katy Satyn
Katy
Satyn brengt net als Tanja Dexters een 'typisch' Eurosongnummer.
Flitsende dansact, een cape die uitvliegt, een Keltisch riedeltje, de
fameuze Balkanbeats en een refrein dat zich vastknabbelt in je hoofd.
Allemaal mooi gemaakt en uitgevoerd, hoewel de zang in de strofes,
wanneer er geen achtergrondzang is, toch heel magertjes uitvalt. Toen
Katy door haar dansers de lucht in werd getild en ze haar armen omhoog
stak, dachten we eventjes dat er iets uit haar pakje zou floepen, maar
dat bleek ijdele hoop.
Marcel Vanthilt begon met het positieve
nieuws. "Je hebt een fantastische artiestennaam, en je bent ook zo mooi
als satijn. Je had ook gyproc of linoleum kunnen heten." Hij vond ook
haar 'fuck me'-botjes geweldig, maar "ik heb al een mondelinge afspraak
met Tanja Dexters". Het slechte nieuws dan: "Als ik een cd zou hebben
met alle nummers van vanavond, zet ik ze allemaal graag op, behalve
dit," was zijn verdict. Kris Wauters werd niet geraakt door het nummer,
"dat wel goed gemaakt is". "Dit is waar mensen voor willen stemmen, het
heeft de formule voor Eurosong," dacht Katrina dan weer. Voor de
kritische noot besloot ze nog iets te zeggen over de act. Ze vond
namelijk dat de kleren nog wat spectaculairder mochten, en vooral die
van de dansers. Daar zag ze namelijk zweetplekken op - o jee! Bel de
antizweetplekkenbrigade! Ze zou de dansers daarom in het wit hijsen, en
besloot haar rondje snoeiharde kritiek met "blijf werken aan de kracht
van je stem en 'go for it'! Katy was er niet goed van, en haar dansers
staarden verdweesd naar hun okselvijvers