Radio 2 en Q-Music winnen terrein
Het marktaandeel van Radio 2 en Q-Music, de grootste Vlaamse
radiozenders, is tijdens de eerste vijf maanden van het jaar nog verder
gestegen. De zenders komen uit op respectievelijk 32,3 en 15,4 procent,
zo blijkt uit de luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de
Media (CIM).
Radio 2 boekt daarmee een duidelijke vooruitgang tegenover de vorige
meting, toen nog een marktaandeel van 28,8 procent werd opgetekend. Voor
Q-Music is de stijging minder opvallend, maar de zender zag zijn
marktaandeel wel toenemen van 14,7 naar 15,4 procent. Joe FM, de andere
radiozender van de VMMa, zakt terug van 6,6 naar 5,9 procent.
Een
andere opvallende vaststelling is dat het marktaandeel van MNM status
quo blijft op 9,8 procent. Het blijft daarmee wel nog altijd duidelijk
onder het niveau van voorganger Radio Donna, dat eind 2008 nog een
marktaandeel van 12,5 procent haalde. De andere radiozenders van
de openbare omroep gingen er volgens de recentste CIM-cijfers op
achteruit. Studio Brussel daalde van 10,4 naar 9,8 procent en Radio 1
van 9,1 naar 8,7 procent. Klara klokte af op 1,95 procent, tegenover 2,4
procent bij de vorige CIM-meting. Radio Nostalgie, de derde landelijke
commerciƫle radio, zag zijn marktaandeel dan weer stijgen van 4,6 naar
5,6 procent. De cijfers hebben betrekking op de periode van januari tot
mei 2010 (golf 20). (br.hln)
|