Automaten met oordopjes voor concertgangers
De Vlaamse muziekclubs starten een campagne om concertgangers bewust te
maken dat te luide muziek blijvende gehoorschade kan veroorzaken. De
campagne met als slogan 'Muziek moet plezant blijven - denk aan je oren'
werd vandaag voorgesteld in Kortrijk. De muziekclubs gaan onder meer
automaten met oordopjes plaatsen. "We willen onze bezoekers een
aantal concrete tips geven en hen zo bewust maken van het feit dat
langdurige blootstelling aan te hoge decibels echt niet goed is", zegt
Marc Steens, coordinator van Clubcircuit. Die vzw is een koepel van elf
Vlaamse onafhankelijke muziekclubs en concertorganisatoren.
"Tegelijk
pleiten we voor meer onderzoek naar de gehoorproblematiek voor het
festival- en concertpubliek, naast een duidelijke en realistische
regelgeving op Europees vlak. Vandaag is het immers zo dat elk land zijn
eigen normen hanteert."
De campagne wordt, in samenwerking met
de Christelijke Mutualiteiten, gevoerd door middel van affiches, flyers
en banners op websites. Daarnaast krijgt elke muziekclub automaten waar
concertgangers voor 50 cent kwalitatieve oordopjes kunnen kopen. Die
oordopjes zorgen voor een gemiddelde demping van 15 dB.
|