Helft bezoekers Glazen Huis luistert nooit naar StuBru
Music For Life mobiliseert een publiek dat anders zelden goede doelen
steunt. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar
media en goede doelen. Vorig jaar werden er 539 aanwezigen aan het
Glazen Huis in Gent ondervraagd naar het waarom van hun bezoek.
Zeventig percent van de aanwezigen is tussen 15 en 35 jaar, de beoogde
doelgroep van Studio Brussel, maar tegelijkertijd een leeftijdsgroep die
niet tot de traditionele donateurs en sympathisanten van goede doelen
hoort. Tweederde van de aanwezigen (65,3 pct) geeft aan nooit of slechts
zeer sporadisch een ander goed doel te steunen. In dat opzicht slaagt
Music For Life er dus duidelijk in een breder publiek te bereiken en
voor haar doel te winnen. Het publiek van Music For Life is
daarenboven ook ruimer dan de trouwe Studio Brussel luisteraar. Ongeveer
de helft (50,8 pct) luistert buiten de Music For Life-periode dagelijks
naar Studio Brussel. De andere helft doet dit dus maar af en toe of
zelfs nooit. De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat de verhuis
van het Glazen Huis van Gent naar Antwerpen bovendien nieuwe mensen
naar het evenement zal lokken. Zo zijn de bezoekers erg regiogebonden.
Vorig jaar was bijna 40 percent van de aanwezigen uit Gent zelf
afkomstig en nog eens 23 percent uit de rest van Oost-Vlaanderen. De
belangrijkste reden om naar het huis af te zakken zijn het goede doel,
de entertainmentfactor en de creatie van een groepsgevoel.
|