Eén op de tien cd's verkocht met krant of tijdschrift
De Belgische consumenten hebben in 2009 meer dan 1 miljoen cd's
gekocht via een actie van een magazine of krant. Een vergelijking van de
marktcijfers leert dat bijna één op de tien cd's verkocht werd als
extra product bij een gedrukt medium. Dat blijkt uit een onderzoek van
de Hogeschool West-Vlaanderen.
De Belgian Entertainment Association (BEA) publiceert jaarlijks de
marktcijfers, maar die houden slechts beperkt rekening met cd's en dvd's
die als 'plusproduct' verkocht worden bij de gedrukte media. Het
onderzoek bracht onder meer in kaart welke cd/dvd-plusproducten in 2009
op de markt kwamen met Belgische printmedia en hoeveel er hiervan
verkocht werden. Acties met gratis cd's of dvd's werden niet opgenomen
in het onderzoek. Uit de eerste resultaten van de cd-plusproducten
blijkt dat de Belgen in 2009 in totaal 1.050.000 cd's kochten via een
actie met een Belgisch magazine of krant. De marktwaarde hiervan wordt
geschat op 6,84 miljoen euro.
Internationale artiesten Uit
het onderzoek van veertig acties met cd-plusproducent in printmedia
blijkt voorts dat internationale artiesten het met 70 procent een pak
beter doen dan de lokale artiesten. De gemiddelde prijs voor een cd of
dvd bij een gedrukt medium bedraagt 6 euro, bovenop de prijs van krant
of magazine. Bij de artiesten zitten internationale artiesten, zoals
Norah Jones, Kings of Leon, Coldplay en Michael Jackson, én lokale
artiesten, zoals Laura Lynn, K3, Sioen, Absynthe Minded en Scala. Bij de
compilatie-cd's vonden de onderzoekers compilaties met internationaal
repertoire (Best of Pure Music, I love techno), met Vlaams repertoire
(Sinterklaas-cd met Kaatje & Kamiel) en met klassiek repertoire
(Feestelijk Klassiek).
Mainstream Businessmodel De
meest succesvolle cd-plusproducten in 2009 waren de cd's van Michael
Jackson en Yasmine, die na de dood van de artiest verkocht werden bij
Dag Allemaal en Story. "Het lijkt erop dat het een mainstream
businessmodel geworden is om cd's te verkopen", luidt het. "De meeste
cd's werden verkocht met een verpakt magazine. Een beperkt aantal werd
verkocht via een krantenactie." (br.hln)
|