Zoon van David Bowie: "Weet jij niet wie mijn vader is? Dat is prachtig, bedankt!"
De gelijkenis is er: Duncan Jones lijkt sprekend op zijn vader David
Bowie. De blik is dezelfde, en de haren verwilderd, zoals papa die ook
in zijn jeugd ooit droeg.
Hoewel 'Source Code' nog maar de tweede film is van Duncan (hij maakte
in 2009 zijn debuut als regisseur met 'Moon'), is hij aardig op weg om
uit te groeien tot een vaste waarde in het filmwereldje.
Wanneer
een journaliste (duidelijk niet goed voorbereid) zegt dat hij niet weet
wie zijn vader is, wordt die zowaar bedankt: "Het is geweldig dat je
niet eens weet wie mijn vader is, dank u!"
Na 'Moon' in 2009 kreeg je leven een totaal andere wending... "Ten
tijde van 'Moon' deelde ik met vier huisgenoten een appartement in
Londen. Ik droomde op dat moment maar van één ding en dat is als
regisseur doorbreken. Mijn huisgenoten werkten allemaal mee aan de film
en zij kunnen stuk voor stuk beamen dat we ons destijds door een
moeilijke periode moesten worstelen. Achteraf gezien bleek dat een
waanzinnige ervaring. Na 'Moon' ben ik uit het appartement getrokken en
op zoek gegaan naar een eigen stekje. Ik wilde me volledig toespitsen op
mijn carrière dus verhuisde ik van Londen naar Montréal. Nu woon ik in
Hollywood, weliswaar zonder huisgenoten maar met een pracht van een
vriendin met wie ik al een hele tijd samen ben. Mijn leven is
ongetwijfeld drastisch veranderd (proest het uit)."
Wat dacht je toen je het script van 'Source Code' onder ogen kreeg? "De
verhaallijn was nogal serieus, een beetje droog. Ik vond dat het script
wel wat humor kon gebruiken, en daar was ook Jake het helemaal mee
eens. Het zou een grote vergissing zijn geweest om enkel en alleen op de
saaie wetenschap te focussen en om die knipoog hier en daar achterwege
te laten."
De kijker blijft op het einde van de film met een hele reeks vragen achter. Is dat volgens jou een goed of een slecht teken? "Dat
is juist goed. Wanneer je de bioscoopzaal verlaat en je jezelf een hoop
vragen begint te stellen, is dat een goed teken. Pas van zodra je na de
film totaal niet meer bezig bent met het verhaal en enkel en alleen
maar aan het avondeten kunt denken, zit het helemaal fout."
Gaat het hier om een filmgenre dat jou ligt? Sommige
films wel ja, meer bepaald science-fiction: daar moet je die gevoelens
hebben. 'Inception' brengt dat teweeg, en een film zoals 'Aliens' van
James Cameron ook. Op het einde van 'Aliens' vraag je je bij de
aftiteling af wat er verder nog zal gebeuren. Dat is een goede zaak. Dat
is beter voor het publiek.
Kun je jezelf inbeelden om een film te regisseren waarin je vader meespeelt? "Misschien
dat het er op een dag ooit van komt, wie weet. Ik denk dat zoiets een
enorme verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Bovendien wil ik eerst
au sérieux genomen worden vooraleer ik me hieraan waag. Ik zou mijn
goede band met mijn vader hiervoor nooit op het spel willen zetten, dat
is het echt niet waard. Maar ik zou ongetwijfeld mijn uiterste best doen
om alles in goede banen te leiden en om er een aangename samenwerking
van te maken."
Is het moeilijk als kind van een bekende ouder je eigen weg te gaan? "Dat
hangt er een beetje van af. Neem nu bijvoorbeeld Stella McCarteney, die
is er anders behoorlijk in geslaagd om het 'als kind van' te maken als
mode-ontwerpster. Ik heb bewust lang genoeg gewacht om mijn kans te
wagen in het filmwereldje. Ik maakte mijn eerste film pas op mijn
dertigste, en vraag me soms nog af ik er op die leeftijd wel klaar voor
was. Maar al bij al ben ik ervan overtuigd dat ik de juiste keuze heb
gemaakt."
Déborah Laurent in Hollywood (br.hln)
|