'Uitvinder' van de artistieke platenhoes overleden
De Amerikaanse grafische ontwerper Alex Steinweiss is zondag in
Sarasota, Florida, op 94-jarige leeftijd overleden.
Tot 1938 zaten alle muziekplaten verpakt in een bruine hoes. In het midden was een cirkel uitgesneden, waardoor men het label op de plaat kon zien. Steinweiss werkte als ontwerper van posters en catalogi bij Columbia Records. Hij vond dat er aan die platenhoezen iets kon veranderen en stapte met een voorstel naar de directie. De eerste plaat die met een door hem ontworpen hoes werd uitgegeven was Smash Song hits van Rodgers and Hart.
In totaal ontwierp Steinweiss 2.500 platenhoezen voor verschillende labels. Daarnaast was hij ook actief met het tekenen van posters, advertenties en etiketten. Hij bleef achter zijn tekentafel tot begin van de jaren '70 en kreeg auteursrechten voor een door hem ontworpen lettertype, dat bekend werd onder de naam Steinweiss Scrawl.
Hij kwam in 1939 op het idee om toen nog niet-geïllustreerde
platenhoezen van artistieke tekeningen te voorzien. Toen hij met dat
idee van een artistieke platenhoes op de proppen kwam, was hij artistiek
directeur van het platenlabel Columbia. Doordat
de (vinyl-)platen destijds in zwarte of kastanjekleurige hoezen werden
gestoken, en zij daardoor leken op fotoalbums, werden zij "albums"
genoemd. Steinweiss maakte de eerste artistieke hoes voor een
plaat van de componisten Rodgers en Hart: zij toont de toegang tot een
theater in de Big Apple met de namen van de artiesten in lichtgevende
letters.
Het idee sloeg
dermate aan dat de platenverkoop exponentieel steeg. De "uitvinding"
van Steinweiss werd dan ook prompt door de andere platenmaatschappijen
overgenomen. De volgende dertig jaar maakte Steinweiss een
duizendtal hoezen voor jazz-, folk- en klassieke albums, niet alleen
voor Columbia, maar bijvoorbeeld ook voor Decca Records.
|