Jamie Lidell en Erykah Badu doen zomer doorbreken in Lokeren
Klik op de foto om ' Call Tyrone ' van ' Erykah Badu ' te beluisteren
Knap staaltje timing, gisteren op de Grote Kaai in Lokeren. De eerste
zomeravond die naam waardig, na weken van grijze druilerigheid, stond
met Selah Sue, Jamie Lidell, Erykah Badu en dj Mix Master Mike in het
teken van de zwarte, zwoele muziek. Hiphop, soul en funk geserveerd op
een bedje raggamuffin, dat volstond ruimschoots om het volle plein zo nu
en dan aan het dansen te krijgen.
Selah Sue, die nog in het voorprogramma van Jamie Lidell stond en Erykah
Badu coverde, is aan haar ultieme veroveringszomer bezig en deed haar
inmiddels vertrouwde ding: met haar staccatostem en pretentieloze
verschijning charmeren zonder meer. Lokeren schonk haar een warm
onthaal, maar spaarde de dansspieren voor Lidell en Badu.
Jamie
Lidell, de Brit die via de beatbox en underground electro evolueerde
naar aan Prince schatplichtige soulfunk, gaf in Lokeren het laatste
concert van zijn tournee. Van toermoeheid hebben we niet veel gemerkt.
Lidell,
met een ziekenfondsbrilletje en een indianenvest vol bellen en kralen,
ging als een bezetene tekeer op zijn machinerie en toonde zich een
begenadigd zanger, vooral in de hoge regionen.
Openen deed hij
met 'Compass', titelnummer van zijn jongste door Beck geproduceerde
album, de temperatuur liep op met 'What's The Use' en de hit 'Multiply',
het meezingmoment van de avond kwam er met 'Another Day'.
Als
toetje, speciaal voor het eind van de tournee, had Lidell zich
afgevraagd welke cover hij zou kunnen brengen, want "meestal hou ik me
aan mijn eigen materiaal". Knap verrassend zette hij zijn tanden in
'Bridge Over Troubled Water', in een eigenzinnige soulreggaeversie. "We
hebben nog twee minuten", stelde de hyperkineet paniekerig vast, en de
band stortte zich nog gauw op 'Little Bit of Feelgood'. Hoekig en
organisch, dat klopte, maar ondanks Lidells trefzekere stem miste het
geheel toch wat aan slagkracht en souplesse.
Dat
leek Erykah Badu, na de opwarming met old skool hiphop van Mix Master
Mike, beter te lukken. Alvast het geluid was voller, krachtiger en
tegelijk gesofisticeerder. Pas na de door haar zalige backingzangeressen
gezongen mantra 'Badu' komt de 'queen of neo soul' op: zelfverzekerde
blik, Afrikaanse cape om, een deukhoed met drie kogelgaten aan één kant.
Badu, inmiddels veertig en moeder van drie kinderen bij drie
verschillende rappers, zegt blij terug in 'Belgium, Brussels' te zijn en
vraagt zich - wellicht zonder enig besef van onze politieke perikelen -
af hoe we het overleven. Badu heeft een boodschap, een van 'peace and
love' en zelfontplooiing.
Muzikaal
werd het een feest, alsof de grote Isaac Hayes over de opbouw en
harmonie waakte. Loepzuiver en warm, echo's van acid jazz, maar nooit
saai of te gepolijst. Hits heeft Badu de jongste jaren niet gehad, maar
ze vroeg en kreeg telkens weer de toestemming om terug te gaan naar haar
solodebuut 'Baduizm' uit 1997. Badu's zalige stem en inleving in 'On
and On', 'Certainly' en 'Appletree' deed het publiek meedeinen, zo nu en
dan gingen armen de lucht in. Badu trok haar cape uit om een
veelkleurig catsuit en haar royale rondingen te onthullen, waarna ze
zich afvroeg 'in what fucking town are we? Is it okay if I call you
Belgium?'. Niet het minste gemor in de Durmestad. Stop dat in je pijp en
rook het op, Bart De Wever. (br.hln)
Vanavond, dinsdag, spelen Airbourne, Kyuss Lives!, Triggerfinger en The Subs op de Lokerse Feesten.
|