Morrissey trekt aan het langste eind op Lokerse Feesten
Klik op de foto om ' Speedway ' te beluisteren
Het vooruitzicht van een dagje geen paardenworsten, een wat
ongelukkig geïnterpreteerde uitspraak over vlees in de context van het
bloedbad dat Anders Breivik aanrichtte in Noorwegen en hopla, het
optreden van gisteren van Morrissey op de Lokerse Feesten werd het meest
controversiële van de Vlaamse festivalzomer. Het leidde zelfs tot hele
pagina's geklaag, verontwaardiging en paniekzaaierij in de traditionele
media. Uiteindelijk was het de 52-jarige Morrissey die zelf aan het
langste eind trok. Niet met meteen zijn beste optreden, maar het was
goed genoeg en eigenlijk rijst aan het eind van deze soap slechts één
vraag: zijn we anno 2011 zo onverdraagzaam geworden dat we zelfs niet
meer overweg kunnen met een popartiest die opkomt voor zijn overtuiging?
Pech voor wie zat te wachten op de aangekondigde publieke
ongehoorzaamheid, fluitconcerten aan het adres van Morrissey en dies
meer. Er werd trouwens naar ons weten geen vlees in beslag genomen aan
de ingang. Veel geblaat dus, weinig wol, en laat dat nu net zijn waar
vandaag de dag Morrissey van beschuldigd wordt.
Het
zal wellicht niet veel verschil meer uitmaken, maar u moet weten: het
waren niet Morrissey of zijn management die eisten dat er geen vlees
mocht verkocht worden op de Lokerse Feesten. Het was een keuze van de
organisatie zelf. En eentje die de niet meteen festival-minded Morrissey
op hun podium kreeg én meer dan 10.000 betalenden naar Lokeren. Of
zoals Morrissey het zelf zei na het spelen van 'Meat is murder': "Thank
you. To those who listened."
En
dan was er nog de uitspraak in Polen waar Morrissey zijn afkeer voor het
onnodig lijden dat dieren wordt aangedaan in een actuele context
plaatste. Morrissey excuseerde zich niet, hij deed geen knieval en hij
heeft het nieuwe nummer 'Scandinavia' niet van zijn setlist geschrapt.
Terwijl hij ook wel weet dat de eerste zinnen van die song alleen maar
voor miserie gaan zorgen gezien het recent gebeurde: "I despise each
syllable in Scandinavia/Let the people burn/Let their children cry and
die in blind asylum".
En voor u
alweer verontwaardigd aan het reageren gaat, het is een wondermooi
liefdeslied dat alsvolgt verdergaat: "But then you came along/and you
held out your hand/and I fell in love with you and Scandinavia/I kiss
the soil/I hug the soil/I would eat the soil/and I praise the God who
made you/Stab me in your own time in Scandinavia/Uncomplaining I'd die
in Scandinavia"
'Scandinavia' was het
enige nieuwe nummer dat Morrissey in Lokeren speelde. In Dublin een
paar dagen geleden waren er dat nog vier. Ook geen 'Panic' of
'Shoplifters of the world unite (and take over)'. Maar wel uit de
Smiths-periode 'I want the one I can't have' (de opener), 'There is a
light that never goes out', 'I know it's over' en zoals gezegd 'Meat is
Murder'.
Dat laatste nummer zit achteraan de setlist, in een
rijtje van vier van Morrissey's meest politieke songs. 'Ouijja Board'
met het refrein "She has now gone/From this Unhappy Planet/With all the
carnivores/And the destructors on it", en dan 'Meat is murder' zelf,
begeleid door confronterend (maar niet shockerend) videomateriaal van
kippenbatterijen en andere vleesindustrieën.
De laatste nummers
van Morrissey in Lokeren zijn 'Speedway', de Calimero-song waarin
Morrissey zijn lot in de media bezingt ("You won't rest/Until the hearse
that becomes me/Finally takes me") en 'Irish blood, English heart'
("I've been dreaming of a time when The English are sick to death of
Labour and Tories/And spit upon the name Oliver Cromwell/And denounce
this Royal Line that still salute him"). (br.hln)
|