Pop Art-icoon Richard Hamilton (82) overleden
De Britse kunstenaar Richard Hamilton, mogelijks de meest invloedrijke
Britse kunstenaar van de 20ste eeuw, is vanochtend na een korte ziekte
overleden. De in Londen geboren Hamilton, de "vader" van de Pop Art,
werd 89. Het belangrijkste thema in zijn werk was erotiek, reclame en
het leven van de mens-consument in een moderne, overgemediatiseerde
samenleving. In een van zijn laatste - politiek getinte - werken, 'Shock
and Awe' (2007-2008), haalde hij Tony Blair nog door de mangel, door de
toenmalige Britse premier af te beelden met een cowboyshirt, pistolen
en holsters.
Met zijn iconisch werk 'What is that makes today's
homes so different, so appealing? ', een collage met onder andere een
bodybuilder en een blikje ham, maakte hij in 1956 reeds de weg vrij voor
de Pop Art. Hamilton was, in samenwerking met Peter Blake, ook zeer
bekend door zijn werken over de rock- en popgoden van de jaren '60 en
'70. Zo toont zijn hyperrealistisch portret 'Swingeing London' Rolling
Stone Mick Jagger op de achterbank van een politiewagen, met zijn arm
voor zijn gezicht om de foto's van de paparazzi te ontwijken. Hamilton
ontwierp ook de hoes van de beroemde Beatles-elpee The White Album.
De
collage 'Just what is...' maakte deel uit van de baanbrekende
tentoonstelling This Is Tomorrow, door het door Hamilton gestichte
kunstenaarscollectief The Independent Group. In zijn essay 'For the
finest art try pop' (1961) beweerde Richard Hamilton, dat de kunstenaar
in het stadsleven van de twintigste eeuw niets anders kon zijn dan een
consument van de massacultuur en daar ook vaak aan bijdroeg.
Over
zijn band met de popcultuur zei Hamilton ooit: "Hoewel ik
geïnteresseerd was in het fenomeen pop, heb ik mezelf nooit met die term
geassocieerd, die ik gebruikte om Elvis Presley en tamelijk banale
Amerikaanse beelden van ijshoorntjes of hamburgers te beschrijven". (br.hln)
|