Meer dan miljoen bezoekers voor Antwerpse Zoo in 2011
De geboorte van okapi Mchawi lokte extra bezoekers naar Antwerpen.
Ondanks het grillige zomerweer brachten vorig jaar 1.020.000 mensen
een bezoek aan de Zoo van Antwerpen. Dat is een stijging met 3,2
procent. Het aantal abonnementen, die ook geldig zijn in dierenpark
Planckendael in Muizen (bij Mechelen), steeg met 0,6 procent tot 53.671.
Aangezien een abonnement voor een heel gezin kan gelden, schat de Zoo
het aantal effectieve abonnees op ruim 200.000. In Planckendael zelf
zakte het aantal bezoekers lichtjes (-1,3 procent) naar 750.000. Volgens
de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA) speelden
vooral enkele opmerkelijke geboortes - onder meer een okapi in de Zoo en
twee giraffen in Planckendael - en de opening van het nieuwe
leeuwenverblijf in de Zoo een rol in de gunstige cijfers. Ook de zachte
lente én nazomer hielpen de veeleer wisselvallige zomer te vergeten.
Online worden de Zoo en Planckendael naar eigen zeggen eveneens steeds
populairder. Daar werden het afgelopen jaar voornamelijk met de promotie
rond 'Wie wordt de slimste aap ter wereld?' dan ook grote inspanningen
geleverd. Meer dan 15.000 personen volgen intussen de Facebookpagina van
de twee dierentuinen. In
2012 hoopt Planckendael met de verhuis van de olifantenfamilie -
inclusief Kai-Mook - vanuit Antwerpen naar de gloednieuwe
olifantentempel een boost te krijgen in het aantal bezoekers. In
Antwerpen zelf staat dan weer de komst van twee olifantenstieren en de
inhuldiging van het gerenoveerde zeehondenverblijf op het programma.
|