Reclame waarin vrouwen zichzelf onderplassen schokt Amerikanen
De chique Amerikaanse grootwarenhuisketen Harvey Nichols ligt onder vuur vanwege zijn laatste reclamecampagne. Daarop zijn namelijk modellen te zien die in hun broek geplast hebben van opwinding. Critici noemen de beelden walgelijk.
De bewuste flyers, waarop onder meer een vrouw met een natte plek op haar oranje broek poseert, werden naar duizenden klanten gestuurd. Onderaan stond de slogan: 'The Harvey Nichols Sale... Try To Contain Your Excitement' (De uitverkoop van Harvey Nichols... Probeer je opwinding onder controle te houden). Heel wat gevoelige klanten bestempelden deze foto's als vrouwonterend. Hoewel velen de humor van de champagne inzien, spuien anderen hun kritiek op het internet. Zo reageren mensen op de microblogsite Twitter: "Harvey Nichols heeft de grens overschreden." Iemand anders merkte op: "Dit overtuigt me absoluut niet om daar te gaan shoppen." Anderen gaan zelfs nog verder en noemen dit de slechtste reclamecampagne ooit, of zelfs ronduit walgelijk.
Een woordvoerder van de keten legt uit waarom ze deze campagne hebben gekozen: "We ontwikkelden de campagne om onze zomersolden te promoten, wij wilden de opwinding van vrouwen op een humoristische manier weergeven. De beelden verwijzen naar een bekende Amerikaanse uitdrukking, we hebben onderzoek gedaan naar het gebruik hiervan. Ook testten we op sociale media hoe het publiek reageerde, iedereen zag er de humor van in.
Het is niet de eerste keer dat de keten voor controverse zorgt. Vorig jaar kreeg Harvey Nichols al klachten over een tv-spotje waarin vrouwen 's ochtends het huis van een onenightstand verlieten, wat ook wel de 'Walk of shame' wordt genoemd. Velen vonden dit namelijk seksistisch. De winkelketen zou op deze manier promiscuïteit promoten.
|