Frisse geurtjes in winkel doen ons meer kopen
De ultieme tip om meer klanten te lokken? Verspreid een heerlijk lavendel- of citroengeurtje in je winkel en je klanten blijven er binnenkort bij wijze van spreken kamperen. Zo leiden dergelijke geurtjes tot meer impulsaankopen, een hogere terugkeerintentie en een positievere winkelbeoordeling. Dat blijkt uit de masterscriptie over geurmarketing van communicatiewetenschapper Lisa Himpe (UGent).
Geurmarketing is een vorm van zintuiglijke marketing waarbij een product- of merkbeleving en de totale beleving tijdens het winkelen geoptimaliseerd worden door een aangename geur te verspreiden. Een nieuwe marketingdiscipline die in ons land nog in haar kinderschoentjes staat.
Tijdens een pre-test kregen twintig mensen tien verschillende geurstaaltjes onder hun neus geduwd. Vijf stalen (kokosnoot, lavendel, vanille, kamille en jasmijn) gaven een relaxerende geur, terwijl de andere (citroen, naaldboom, eucalyptus, pepermunt en appel) een stimulerende geur verspreidden. Uit de test bleek dat lavendel als meest relaxerend werd ervaren. De citroengeur duidden de proefpersonen dan weer aan als meest stimulerend.
Daarnaast kregen zestig nietsvermoedende klanten in een Brugse speciaalzaak drie weken na elkaar ofwel geen geur (controle), een lavendelgeur of een citroengeur aangeboden. Andere omgevingsstimulansen, zoals muziek, temperatuur, design, belichting en kleur liet de onderzoekster tijdens die weekends onveranderd.
Wat bleek na bevragingen achteraf? Klanten kochten niet meer toen er in de winkel een geurtje verspreid werd, wat allicht te wijten was aan de aard van de producten. Wel kon Himpe een stijging vaststellen in het aantal impulsaankopen, evenals in de terugkeerintentie. Daarnaast beoordeelden de klanten de winkel significant positiever. "De resultaten tonen aan dat door aanwezigheid van een aangename geur in een winkelomgeving de emoties van de consument intenser worden", besluit Himpe. (br.hln)
|