Kwart restaurants overweegt voorschot bij reservatie
Zowat een derde van alle klanten laat een restaurant zelden of nooit weten wanneer ze hun reservatie niet halen. Dat blijkt uit een bevraging van zelfstandigenorganisatie NSZ bij 453 restaurants, zo meldt de federatie in een persbericht. Al zeker een vierde van de bevraagde restaurants overweegt nu een voorschot te vragen bij een reservatie, zoals vandaag ook al gebeurt bij sterrenzaken.
Gemiddeld wordt 5 procent van de reservaties niet nageleefd. En dat terwijl bij de meeste restaurants meer dan 50 procent van de klanten hun tafel op voorhand reserveert. 30 procent van de klanten verwittigt bovendien zelden of nooit dat ze hun reservatie annuleren. Als klanten dat niet doen, verliezen restaurants inkomsten. Die laten het aantal ingrediënten en nodige personeelsleden onder meer afhangen van de hoeveelheid reservaties. Een aantal sterrenrestaurants vraagt daarom een voorschot bij reservatie.
Geen enkel van de door NSZ ondervraagde restaurants past dat systeem al toe, maar een kwart van die restaurants overweegt het wel. Toch ziet driekwart van de restaurants het aanrekenen van een voorschot niet zitten wegens klantonvriendelijk. 72 procent van de restaurants vraagt nu wel al een telefoonnummer wanneer de klant reserveert om op die manier te kunnen polsen of de klant de afspraak niet vergeten is.
"In deze crisistijden en met de torenhoge faillissementscijfers in de horeca in het achterhoofd is elke niet gerespecteerde reservatie er één teveel", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ, in een communiqué. 369 horecazaken gingen tijdens de maanden januari en februari over de kop, zo blijkt uit cijfers van Graydon en dat op een totaal van 2.070 faillissementen. De horecasector is dus tijdens de eerste twee maanden van 2013 goed voor een aandeel van 18 procent op het totaal aantal faillissementen. (br.hln)
|