'Biologisch' label doet producten beter smaken
Het is al langer geweten dat een 'biologisch' label op gewone voeding ervoor zorgt dat consumenten die producten als gezonder beschouwen. Maar daar blijft het niet bij, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Ook de percepties met betrekking tot smaak en aantal calorieën veranderen door zo'n label.
Wetenschappers van New York's Cornell University verzamelden voor hun onderzoek 115 mensen uit een lokaal shoppingcentrum. Aan hen werd gevraagd om drie paren van producten te beoordelen: twee potjes yoghurt, twee koekjes en twee zakjes chips. Een item van elk paar kreeg het label 'organisch' of biologisch, het andere was een 'gewoon' product. Wat ze niet wisten was dat elk productenpaar eigenlijk organisch en zelfs identiek was
Vervolgens werd aan de vrijwilligers gevraagd om de smaak en de calorie-inhoud van elk product te beoordelen. Ze moesten ook aangeven hoeveel ze bereid waren om te betalen voor elk product. Een bijhorende enquête peilde verder ook naar hun milieu- en shopgewoonten.
De conclusie was duidelijk: hoewel alle voedingsmiddelen hetzelfde waren, beïnvloedde het biologische label de percepties van de consumenten. Zo werden de koekjes en yoghurt met het label veel lager ingeschat qua calorieën en wilden de proefpersonen daar tot 23,4 procent meer voor betalen.
En ook qua smaak werden de percepties sterk beïnvloed door de vermeende voordelen van biovoeding. De biologische koekjes en yoghurt smaakten minder vet dan de gewone producten, terwijl van de koekjes en chips gedacht werd dat ze voedzamer waren.
Zelfs de smaakpapillen van de proefpersonen werden misleid: de zogezegd biologische chips leken smakelijker en de organische yoghurt was veel smaakvoller. Aan de andere kant kregen de 'gewone' koekjes hogere punten qua smaak, omdat veel mensen geloven dat gezondere versies niet zo lekker zijn als 'echte' snacks.
Opvallend was wel dat de mensen die regelmatig voedingslabels lezen, die regelmatig biologische voeding kopen en die bewust recycleren minder vatbaar waren om zich te laten misleiden door het label. (br.hln)
|