Waarom nieuwe schoenen onweerstaanbaar zijn
Het verlangen om iets nieuws te kopen is volgens Amerikaanse onderzoekers soms onweerstaanbaar omdat emoties en waardeoordelen door hetzelfde deel van het brein behandeld worden. Dit zorgt voor verwarring, waardoor we veel moeilijker onpartijdig kunnen oordelen over de economische waarde die vasthangt aan onze gegeerd aankoop.
Beslissen om een duur paar schoenen of een sportwagen te kopen voelt misschien aan als een strijd tussen je hart en je hoofd, maar eigenlijk zit het gewoon allemaal in je brein. Onderzoekers aan de Duke University ontdekten waarom de drang om iets nieuws te kopen zo onweerstaanbaar kan zijn.
Daarvoor gingen ze aan de hand van hersenscans kijken naar de manier waarop ons brein waardeoordelen velt, ook wel neuro-economie genoemd. Uit de studie blijkt dat dezelfde regio in de hersenen ook verantwoordelijk is voor een emotioneel oordeel. Alles speelt zich namelijk af in de ventromediale prefrontale cortex die zich tussen onze ogen bevindt.
Impulsieve aankopen zijn dan ook een rechtstreeks gevolg van deze overlappende processen omdat we hierdoor veel minder sterk zijn in het onpartijdig oordelen over de economische waarde van onze gegeerde aankoop. Het zou verder ook verklaren waarom emotionele liefdadigheidsacties doorgaans zo succesvol zijn. Ook de reclamewereld speelt al jaar en dag in op emoties om de waarde van bepaalde producten op te krikken, al wisten ze volgens deze Amerikaanse onderzoekers eigenlijk niet waarom het precies werkt. (br.hln)
|