Scholieren vinden grootste deel van huiswerk nutteloos
Leerkrachten geven te vaak allemaal op hetzelfde moment huiswerk en denken te weinig na over het nut van hun taken. Dat concludeert de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) na gesprekken met meer dan 2.000 leerlingen uit het secundair onderwijs. De koepel eist dat de scholen werk maken van een beter huiswerkbeleid, zo schrijft de krant Het Laatste Nieuws.
Scholieren willen wel huiswerk maken, maar enkel als ze het nut ervan inzien. Zo staat het in het huiswerkrapport van de VSK, dat gebaseerd is op de mening van jongeren uit ASO, TSO en BSO.
Een van de conclusies van de enquête is dat scholieren niet te veel huiswerk krijgen, maar dat het wel slecht gespreid is. "De verschillen tussen windstiltes en razend drukke periodes zijn te groot", zegt woordvoerster Kaylee Surgeloose (17). "Vooral in de week vóór de rapporten krijgen we plots veel opdrachten en overhoringen. Wij vragen aan leerkrachten alles beter te plannen en te overleggen met elkaar en de klas."
De taken die ze krijgen, hebben bovendien dikwijls weinig meerwaarde, zeggen de leerlingen. "Ze dienen vaak om nog leerstof af te werken waar de leerkracht in de les niet meer aan toekwam, of gewoon om nog snel snel punten te sprokkelen voor op het rapport." (br.hln)
|