Waarom 'crocooning' de trend van dit najaar wordt
Meer dan de helft van de Belgen maakt dit najaar tijd voor creatieve hobby's. Daarom kroonden experts crocoonen, een samentrekking van creatief cocoonen, tot dé najaarstrend. Dat heeft de Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van Kapaza.be, aangetoond.
Mensen zullen koude winteravonden niet meer in hun zetel voor het televisiescherm doorbrengen, maar tegenwoordig vullen de Belgen hun vrije tijd creatief in door te crocoonen: door creatitief thuis te cocoonen. Daarbij draait alles rond zelfexpressie en losgekoppeld zijn van digitale technologieën. Uit de enquête van tweedehandssite Kapaza.be blijkt dat 82 procent van de Belgen tijd voor zichzelf wil maken na een drukke werkdag achter de computer, 74 procent wil zich dan bezig houden met creatieve hobby's. 52 procent houdt zelfs speciaal een plekje vrij voor creatieve activiteiten in zijn agenda.
Trendwatcher Herman Konings: "Op hun werk zitten mensen hele dagen achter hun computer, daarom willen ze in hun vrije tijd creatief zijn met artisanale hobby's als pottenbakken, schilderen, koken en naaien. En dat is niet zonder reden, je ervaart twee voordelen van creatief bezig zijn. In deze maatschappij waarin veel rond massaconsumptie en -productie draait, kunnen mensen zo hun persoonlijkheid uitdrukken. Ook helpt dit stress te beperken, door iets te zien evolueren dat je zelf maakt, krijg je rust in je hoofd. De populairste hobby's van het moment zijn breien en naaien, maar ook muziek leren maken valt in de smaak."
Toch heeft het internet niet helemaal afgedaan, maar nu dient het als digitale inspiratiebron voor 64 procent van de Belgen. 57 procent schuimt het web af naar recepten, naaipatronen of fotografietips. En de creatievelingen delen ook graag hun creaties op sociale media, wat anderen dan weer inspireert. (br.hln)
|