Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander

Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blijkt uit de statistieken van VAB, dat een jaar geleden begon met pechverhelping voor de fiets, en het Nederlandse FietsNED. Van de leden die gebruik maken van de VAB-Fietsbijstand deed 14 procent het afgelopen jaar beroep op die dienst. In Nederland gaat het om 5 procent. Uit een bevraging bij 200 VAB-leden blijkt dat vooral slechte fietspaden de oorzaak zijn van lekke banden, de meest voorkomende technische panne.
In beide landen loopt de top drie van fietspech gelijk: lekke banden komen het meest voor (75 pct van de gevallen in België, 80 pct in Nederland). Op twee staan interventies voor problemen met de aandrijving van elektrische fietsen, op drie problemen met ketting of versnellingen.
Uit de cijfers blijkt ook dat de elektrische fiets al veel sterker is ingeburgerd in Nederland. Bij de noorderburen ligt het aantal technische pannes, met 10 pct, iets hoger dan in België (6 pct). VAB schat het aantal elektrische fietsen in Nederland op 1 miljoen, in België zouden er 100.000 rondrijden.
Voor 75 pct van de lekke banden van de door VAB ondervraagde fietsers is de slechte staat van de fietspaden de grote boosdoener. Bovendien is dat vooral het geval als er een fietspad is. De infrastructuur zorgt voor de helft van de lekke banden, als er geen apart fietspad is. De organisatie pleit er daarom voor dat de overheden meer aandacht hebben voor het onderhoud van de fietspaden. (br.hln)
|