"Onbemande kassa's worden de toekomst"

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft in Nederland een tweede vestiging geopend zonder kassamedewerkers. Ook in ons land zetten de grote warenhuizen in op meer onbemande kassa's en allerlei digitale experimenten.
Dankzij de zogeheten 'Smart Scan' van Carrefour kunnen klanten in een aantal vestigingen nu al een applicatie installeren op hun smartphone, waardoor die dienst doet als scantoestel. "Tijdens dit proces moet geen enkele medewerker van het warenhuis je enige hulp verlenen", zegt retailexpert Gino Van Ossel. "Tenzij je zelf om assistentie hebt gevraagd. Het gaat voor de consument veel sneller, hij moet veel minder lang aanschuiven en op de drukste momenten zijn er meer self-kassa's open dan bemande kassa's."
"Winkelen en afrekenen met je smartphone is meer dan ooit de toekomst", voorspelt ook Jorg Snoeck van RetailDetail. "Bemande kassa's zullen over onafzienbare tijd de uitzondering worden." Volgens Roel Dekelver van Delhaize zullen beide systemen naast elkaar blijven bestaan. "Wie persoonlijk contact wil met een kassierster, zal dat altijd kunnen, maar we ontkennen niet wij voortdurend op zoek zijn naar middelen om het de klant aan de kassa gemakkelijker te maken. Of wij meer self-kassa's of mobiel shoppen invoeren, hangt ook vaak van de locatie af." (br.hln)
|