Eerste gastronomische gids voor mensen met diabetes

De organisatie Zucsu en verantwoordelijken van de gastronomische gids Gault&Millau hebben vandaag de eerste gastronomische en praktische gids voor mensen met diabetes voorgesteld.
Het concept werd opgestart door endocrinologe Marie-Christine Pelckmans, stichtster van Zucsu, met de steun van de Diabetes Liga, de Vlaamse vereniging voor mensen met diabetes en zorgverleners. De chefs Wouter Keersmaekers van de Schone van Boskoop en Laury Zioui van L'Eveil des Sens werden gekozen als ambassadeurs van het project.
"Marie-Christine Pelckmans kwam tot de vaststelling dat veel van haar patiƫnten niet graag op restaurant gaan omdat ze de indruk hebben dat ze scheef bekeken worden door de restauranthouders", aldus Philippe Limbourg, directeur van de gids. "We zijn dus gestart met een sensibilisering naar de restauranthouders door hen uit te leggen waarom diabetici bijvoorbeeld van bij het aperitief over brood willen beschikken."
Meer dan 150 restaurants hebben deelgenomen aan het project. Vijftien ervan kregen '3 klontjes', omdat ze specifieke menu's aanbieden. 25 restaurants zitten in de categorie '2 klontjes', die onder leiding van een voedingsdeskundige de hoeveelheid koolhydraten van gerechten op de menukaart preciseren. Het niveau '1 klontje' geeft aan dat het personeel bereid is om diabetici op een persoonlijke manier te onthalen.
De gids telt ruim 200 bladzijden en bevat verder praktische informatie over de effecten van alcohol en voedingsadviezen. Hij is vanaf 5 juni te koop en kost 15,95 euro. (br.hln)
|