Energieleveranciers dreigen personen met handicap af
Mensen met een handicap, die recht hebben op een sociaal tarief voor gas en elektriciteit, staan onder druk van energieleveranciers. Die dreigen ermee om hen meer te laten betalen dan nodig, zegt de bevoegde overheidsdienst vandaag in Het Nieuwsblad.
"We worden overstelpt met klachten", zegt André Gubbels, hoofd van de Directie-GeneraalPersonen met een Handicap. "Klachten van de meest kwetsbare personen in onze samenleving, die dreigende telefoontjes krijgen van hun energieleverancier: 'Of je bezorgt ons direct een document, of je moet meer betalen.'"
De telefoontjes kaderen allemaal in dezelfde problematiek: personen met een handicap hebben recht op een sociaal tarief voor energie. In principe krijgen ze dat automatisch: hun elektronisch dossier raakt via verschillende overheidsdiensten tot bij de energieleveranciers. "Maar omdat die leveranciers niet werken met rijksregisternummers, worden voor heel wat mensen geen gegevens naar die leveranciers gestuurd", zegt de Directie-Generaal.
Het gevolg: enkele energieleveranciers bellen de personen met een handicap zelf massaal op. Ze eisen een papieren document. "Maar dat document is pas in maart beschikbaar", zegt de Directie-Generaal. Volgens staatssecretaris voor Personen met een Beperking Elke Sleurs handelen de leveranciers onwettig. (br.hln)
|