Dit is waarom we onze kleren zo snel beu zijn, volgens wetenschap
We kennen het allemaal wel: 's ochtends vroeg voor onze kleerkast staan twijfelen omdat we weer niets hebben om aan te trekken. En dat terwijl we pas nog een hele nieuwe outfit hebben aangekocht. Tja, kunnen we toch niets aan doen dat we zo snel op onze kleren uitgekeken raken? Integendeel, het is zelfs wetenschappelijk verklaarbaar.
Soms duurt het een paar maanden, een andere keer slechts een week of twee, maar uiteindelijk komt het toch steeds op hetzelfde neer: dat moment waarop je beseft dat je dat nieuwe kledingstuk grondig beu bent en niets meer hebt om aan te trekken. Het probleem is blijkbaar zo universeel dat ook de wetenschap besloot om zich er eens mee te moeien.
Vaker gebruiken = minder tevreden Hoe komt het nu dat we onze kleren beu raken? Volgens nieuwe studie van Jordan Etkin en Aner Sela, die gepubliceerd werd in Journal of Marketing Research, heeft het te maken met waarvoor we onze kleren allemaal gebruiken. Hoe vaker we een kledingstuk gebruiken voor heel uiteenlopende gelegenheden, hoe sneller we niet meer tevreden zijn. "Consumenten gebruiken hetzelfde product vaak voor verschillende doeleinden," schrijven Jordan Etkin en Aner Sela in hun onderzoek. "Bij al die verschillende producten en gebruiksgelegenheden, zagen we steeds hetzelfde resultaat: hoe vaker mensen hun kledingstuk gebruikten, hoe minder ze tevreden waren."
De auteurs voerden tal van studies uit om tot die conclusie te komen. Zo onderzochten ze hoe de tevredenheid over het product beïnvloed werd door het gebruik. En wat bleek? Wanneer iemand een paar sneakers kocht om met de hond te gaan wandelen, maar deze vervolgens ook droeg naar de winkel, op het vliegtuig en thuis, dan waren ze minder tevreden over hun schoenen. Wanneer ze hun paar schoenen daarentegen enkel gebruikten om met de hond te gaan wandelen, waardeerden ze hun sneakers een stuk beter. Dat komt omdat we, wanneer we een paar schoenen voor een heel specifieke gebeurtenis gebruiken, het gevoel hebben dat ze een echte functie hebben en we ze daardoor vaker dragen. En dus zijn we ook meer in onze nopjes met de aankoop. (br.hln)
|