Geen grap: kleurhype bij volwassenen zorgt voor potloodschaarste
Kleurboeken voor volwassenen als anti-stressmiddel bestaan al een tijdje, en aan de verkoopcijfers van kleurpotloden te zien blijft de populariteit ervan stijgen. Het bekende kleurpotlodenmerk Faber-Castell geeft aan dat ze extra shiften moeten draaien om de grote vraag naar houten kleurtjes bij te houden. Vooral grote kleurdozen met kwaliteitsvolle potloden worden steeds populairder.
Dat het niet alleen de kinderen zijn die nieuwe potloden willen, blijkt uit de specifieke vraag naar meer potloden van hoge kwaliteit, zo verklaren ze bij Faber-Castell. "Mensen zijn niet meer tevreden met 'maar' 36 kleurtjes. We zien een trend waarbij dozen van 72 of 120 kleurtjes worden besteld," vertelde Sandra Suppa van Faber-Castell aan The Independent. "We zien ook dat klanten steeds meer investeren in kleurpotloden van de hoogste kwaliteit." Ook de bekende Europese potloodproducenten Staedler en Stabilo kampen volgens New Zealand Herald met een enorme vraag naar kleurpotloden.
Johanna Basford, die zelf een reeks kleurboeken voor volwassenen uitbracht, verklaart de populariteit van dit soort boeken doordat mensen het digitale beu zijn af en toe. "Er is iets leuks aan het vastnemen van een potlood en pen. Je wordt ondertussen niet gestoord door Twitter en er zit ook een nostalgisch element aan." Sandra Suppa beaamt: "Het geeft je de mogelijkheid om even te vluchten van de snel voortbewegende digitale wereld, en laat je ogen even rusten van de flikkerende schermen." (br.hln)
|