Reclameborden bespieden u in winkelcentra: "De heilige graal voor adverteerders"
Het doel van reclameborden is dat u ernaar kijkt. Maar het omgekeerde gebeurt ook. Multinational JCDecaux heeft in Belgische winkelcentra borden gezet met een camera. Zo probeert het bedrijf info te verzamelen. De toekomst volgens adverteerders, onwettig volgens privacyexperts.
In shoppingcentra verspreid over het land staan digitale reclameborden met een ingebouwd cameraatje dat het passerende publiek in de gaten houdt. Ze zijn er gezet door Dooh-tv, een Belgisch bedrijfje dat meer dan 20 shoppingcentra van reclameborden heeft voorzien en sinds september vorig jaar eigendom is van JCDecaux. Daar noemen ze de camera's liever 'visuele sensoren'.
Ze zouden geen beelden bijhouden, maar bewegingen tellen. Zo meten ze hoeveel personen naar het advertentiepaneel kijken, maar op basis van gelaatsuitdrukkingen weet de software ook of u een man of een vrouw bent en hoe oud u ongeveer bent. Volgens sommige bronnen wordt zelfs geregistreerd hoé u op de reclame reageert - denk: gefronste wenkbrauwen of net een open, geïnteresseerde blik. "Dat soort informatie is de heilige graal voor adverteerders", zegt Veerle Colin, marketingdirectrice bij JCDecaux. "Het laat toe gericht te adverteren." (br.hln)
|