Op bedrijfsbezoek bij Nike? Dan mag je geen Adidas of Reebok dragen

Geen Adidas, geen New Balance, geen Puma. Dat kledingadvies krijgt een klasgroep met autistische jongeren uit Tongeren opgelegd voor een bezoek aan het magazijn van Nike. “Ik dacht dat het om een grap ging”, vertelt een verbaasde Kelly Rymenams (41), moeder van Yannick (18).
“We kregen een mail van de school van mijn zoon Yannick, naar aanleiding van een bezoekje aan het magazijn van Nike in Laakdal komende donderdag”, vertelt de moeder. De kledinggigant vraagt de school daarin expliciet dat de jongeren geen concurrerende merken zouden dragen bij het bedrijfsbezoek. Met voorbeelden: Adidas, Puma en New Balance. “Indien een leerling toch deze merken draagt, kan het zijn dat hij/zij geweigerd wordt tijdens het magazijnbezoek”, staat letterlijk in de mail. Dat het niet om een aprilgrap gaat, blijkt ook op de website van het distributiecentrum van Nike in Laakdal. Wie een bezoek plant, wordt er verwacht in ‘kledij van een neutraal merk of Nike’, staat er met een knipogende emoticon omschreven.
Een brave
“Ik snap niet dat een bedrijf zo kortzichtig kan zijn”, zegt Kelly Rymenams. “Als ik zelf die leeftijd had gehad, zou ik net opzettelijk mijn Reebokschoenen en Adidastrui dragen. Dat je zo’n richtlijn oplegt aan werknemers binnen een bedrijf: tot daar aan toe — het lijkt me zelfs logisch. Maar toch niet aan een groep jongeren van 17 à 18 jaar? Daarenboven zit mijn zoon Yannick in een klasje met negen autistische jongeren in het bijzonder onderwijs, waardoor het onderwerp extra gevoelig ligt. Probeer een autistische jongere maar eens uit te leggen dat hij zijn favoriete schoenen niet mag dragen tijdens een schooluitstap. Mijn zoon Yannick heeft gelukkig geen favoriete merken en hij is een brave (lacht). Maar als hij wel een fan was van bijvoorbeeld Adidas, had ik hem met opzet net die schoenen laten dragen.”
Aanpassen
Volgens professor Arbeidsrecht Marc De Vos (UGent) gaat Nike niet noodzakelijk in de fout door een bepaald kledingvoorschrift op te leggen aan bezoekers. “Ik zie niet meteen het probleem”, zegt De Vos. “Als het bedrijf je uitnodigt voor een bezoek onder bepaalde voorwaarden, dan is het aan de bezoeker om die voorwaarden op te volgen. Als die je niet zinnen, dan blijf je thuis, zo simpel is het. Je kiest er zelf voor om dat bedrijf te bezoeken, dus pas je je aan de regels aan.” Nike was niet bereikbaar om te reageren op het voorval. (br.hln)
|