Wegcode wordt aangepast: dit verandert allemaal
De vorige wegcode is al veertig jaar oud, en daarom ligt een voorstel klaar voor een nieuwe versie. De update van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is nu in een vroege fase gelekt. Het nieuwe verkeersreglement heeft onder meer extra aandacht voor fietsers, hoverboards en segways.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden met de aanpassingen. “We dringen daar al langer op aan. Het ziet ernaar uit dat tegemoetgekomen werd aan onze verschillende vragen, zoals extra voordelen voor fietsers.” Een update van de wegcode ligt al jaren op de tafel.
Meer aandacht voor fietsers
In de nieuwe code is vooral meer aandacht voor de fiets en voor andere moderne vervoersmiddelen zoals speedbikes en hoverboards. Zo zouden er kruispunten met verkeerslichten komen waarbij alle auto’s voor het rode licht staan als alle fietsers mogen doorrijden, het principe van het ‘vierkant groen’ waar onder andere in Antwerpen mee geëxperimenteerd wordt.
Er zouden daarnaast ook meer fietszones komen, waarin fietsers altijd voorrang hebben en waarin auto’s maximum 30 km per uur mogen rijden. Auto’s mogen de fietsers er niet inhalen. Dat kan nu enkel in aparte fietsstraten.
Kinderen tot tien jaar mogen dan weer altijd op de stoep rijden (nu tot 9 jaar), hoverboards en segways worden toegestaan als ze maximum 25 km per uur rijden en ook fietsers op speedbikes of speed pedelecs krijgen nieuwe rechten. Zij mogen net als gewone fietsers naast elkaar rijden in de bebouwde kom.
Andere opvallende veranderingen
• Zebrapaden binnen de dertig meter moeten niet meer verplicht gebruikt worden, de minimale afstand verandert naar twintig meter.
• Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte. Buiten de bebouwde kom moeten automobilisten 1,5 meter afstand laten.
• Het is niet meer verplicht de gevarendriehoek te plaatsen op autosnelwegen, als je in de plaats je vier knipperlichten opzet.
• Motorrijders die inhalen tijdens een file, mogen hun vier richtingsaanwijzers gebruiken.
• Het wordt verboden een rotonde bij de eerste afslag te verlaten voor wie op de linkse rijstrook rijdt wanneer er twee rijstroken zijn.
• Kinderen tot drie jaar moeten verplicht in een fietsstoeltje zitten met een rugsteun en voetsteunen. De kinderen moeten vastgegespt worden.
• Rij je op een weg met meerdere rijstroken en nadert er een ambulance, brandweer of politiewagen met sirene en zwaailicht, dan moeten bestuurders in de linkerrijstrook naar links uitwijken, bestuurders in de rechterrijstrook naar rechts. Zo wordt een reddingsstrook gevormd, die nu in de praktijk al vaak wordt toegepast.
Genderneutrale verkeersborden
In de toekomst zullen verkeersborden genderneutraal zijn. Vroeger stonden op de borden soms figuren met rokjes of petten, maar voortaan worden alle figuren neutraal gestileerd.
2021
De nieuwe wegcode zal ten vroegste in 2021 gelden, want ze moet nog voorgelegd worden aan de verschillende gewesten. Omdat er ook heel wat nieuwe verkeersborden komen, en oude weggehaald worden, geldt er wel een overgangsbepaling tot 2030. (br.hln)
|