Philips roept bijna half miljoen Senseo's terug
Het Nederlandse elektronicaconcern Philips roept in België zowat
475.000 koffiezetapparaten van het Senseo-model terug. Wereldwijd
worden enkele miljoenen Senseo-apparaten teruggeroepen. Er kan een
probleem optreden bij een combinatie van zware kalkafzetting en een
haperend veiligheidsmechanisme. Door de kalkafzetting kan een ventiel
worden geblokkeerd, waardoor de druk die in het apparaat wordt
opgebouwd, niet kan ontsnappen. In combinatie met een haperend
veiligheidsmechanisme zouden onderdelen in het rond kunnen gaan
vliegen, luidt het bij Philips Nederland. Miniem risico"Philips
heeft een veiligheidsprobleem vastgesteld dat gevolgen kan hebben voor
een aantal Senseo-koffiezetapparaten die zijn geproduceerd tussen juli
2006 en november 2008. Per jaar is het risico kleiner dan drie op een
miljoen", staat op de website www.senseoreparatie.be, waar klanten alle informatie over de storing, zoals typenummers van de betreffende apparaten, kunnen terugvinden. "Het
risico is uiterst miniem", zegt ook Julien Michiels van Philips in
België. Hij voegt toe dat het probleem in België betrekking heeft op
zowat 475.000 verkochte apparaten. De Senseo's die nu in de winkel
liggen, zijn volledig veilig. 
Apparaat terugsturen In
Nederland worden een miljoen Senseo-apparaten teruggeroepen. Philips
publiceert morgen advertenties met meer informatie. Behalve op de
website, kunnen klanten ook terecht op het telefoonnummer 0800-50.205.
Consumenten die een risico-apparaat bezitten, kunnen bij Philips een
ontkalkingssetje aanvragen. Zij ontvangen kort daarna ook een doos
waarin ze hun apparaat kunnen opsturen. Het probleem wordt dan
verholpen. In totaal heeft Philips wereldwijd ruim 25 miljoen Senseo's
verkocht. (br.hln)
|