Schoonheidsideaal is terug dikker
De rondere vormen van Kate Moss zijn een veelbesproken onderwerp.
Kate Moss verscheen de laatste maand dikwijls in de tabloids met haar
toenoemend buikje. Het supermodel schaamt zich hier blijkbaar niet voor
aangezien ze vaak dingen aantrekt die haar rondere vormen net
benadrukken. Trendwatchers zeggen dat de Britse hiermee een nieuwe
trend startte. Na minstens tien jaar van de ene dieethype na de andere
en graatmagere modellen lijkt het alsof vrouwen weer wat dikker mogen
zijn.
Modewereld Dik
is terug in volgens de Britse stylist Giles Hattersley. Natuurlijk is
deze term nogal relatief bij modellen. Maar Kate Moss zei wel onlangs:
"Het is een mirakel, ik heb plots borsten." Het supermodel schaamt zich
duidelijk niet voor haar plots rondere vormen. Het lijkt wel alsof het
model met een ietwat normaal figuur als Claudia Schiffer, Naomie Cambel
en Linda Evangelista terug is. Zij waren natuurlijk allesbehalve dik te
noemen, maar ze hadden wel bredere heupen en een altletischer lichaam
dan de piepjonge, graatmagere tienermeisjes die je de laatste jaren op
de catwalk zag. Zo verscheen op het nieuwste Britse modemagazine Love,
van dezelfde uitgeverij als Vogue, een naakt XL-model op de cover.
Naakt XL-model op cover van modemagazine Love. Junkfood Ook
letten mensen blijkbaar steeds minder op hun eten. In Groot-Brittanniƫ
zag McDonalds zijn verkoopcijfers het laatste ontzettend stijgen en
mensen kopen er in de supermarkt steeds meer calorierijke dessertjes.
De Britse stylist Giles Hattersley zegt dat het normaal is dat tijdens
de crisis de modellen en de ganse bevolking dikker wordt. Want
kant-en-klare maaltijden en junkfood zijn nu eenmaal makkelijk en
goedkoop. Daarnaast biedt dit eten ook troost tijdens de moeilijke
tijden. Mensen verwennen zich tijdens een crisis eerder met kleine
dingen als een stuk chocolade dan met een dure reis.
Dikkere playmates Of
is er nog meer aan de hand, tast de crisis echt onze hersenen aan? Vijf
jaar geleden wilden twee Amerikaanse onderzoekers zien of de
economische situatie invloed heeft op de voorkeur voor de maten van de
Playmates in Playboy. Daaruit bleek dat tijdens een crisis de modellen
op de cover ouder, dikker en groter waren. Ze hadden ook een bredere
taille, grotere borsten en kleinere ogen. Mannen verkiezen tijdens
moelijke tijden blijkbaar wat vollere vrouwen. Ook toonde onderzoek van
de Amerikaanse Leif Nelson aan dat mannen met een financieel onzekere
status zich meer aangetrokken voelen tot zwaardere vrouwen dan mannen
met een goed gevulde bankrekening. De reden hiervoor is dat iemand
'arm' een vrouw wil die voor zichzelf kan zorgen en niet afhankelijk is
van hem. Een dikke vrouw straalt blijkbaar veel zelfzekerheid en
zelfstandigheid uit.
Buik niet intrekken Het
lijkt alsof de zorgen van vrouwen over het aantal calorieƫn van een
maaltijd plaats maken voor meer cruciale vragen als "Hoe komen we deze
maand door?". En pannenlatten zijn blijkbaar niet meer interessant voor
mannen. Volgens Giles Hattersley geven magere mensen de indruk te veel
met zichzelf bezig te zijn, niet met belangrijke dingen. Dikke vrouwen
zien er volgens hem elke dag goed uit, omdat ze iets zorgeloos
uitstralen, een verademing voor velen tijdens de crisis. Daarom wil hij
vrouwen bevrijden door hen aan te raden hun buik niet langer in te
trekken.
|