Horeca vraagt 'correct' weerbericht voor kust
Steeds meer toeristen annuleren hun boeking aan zee als er slecht weer
wordt voorspeld, tot grote ergernis van de hotelsector. "Een correct
weerbericht, specifiek voor de kust, is belangrijker dan ooit", luidt
de aloude vraag in Het Nieuwsblad op Zondag.
Annulaties Hoteluitbaters
in de krant doen hun beklag over het feit dat ze soms tot meerdere
annuleringen op één avond hebben, allemaal last minute, omdat er slecht
weer wordt voorspeld terwijl dat in de praktijk nog blijkt mee te
vallen. "Vroeger boekten de mensen lang op voorhand, maar die tijden
zijn voorbij. Nu beslist men meestal op het laatste moment om naar de
kust af te zakken. Voor ons valt of staat alles met het weerbericht",
zegt Bart Boelens van HoReCa Middenkust in de krant.
Microklimaat Ook
Westtoer, de toeristische dienst van de provincie West-Vlaanderen,
beklemtoont het belang van een eigen weerbericht voor de kust. "De
sector is meer dan ooit vragende partij. Het kusttoerisme is met zijn
microklimaat weersgevoelig. Correcte weervoorspellingen hebben een
onmiddellijke impact bij de diensten van toerisme en leveren directe
boekingen op. Bij mooi weer zijn de dagtoeristen onmiddellijk op de
afspraak. Het weerberichttoerisme is een realiteit geworden", vertelt
marketingmanager Philippe Lefebvre.
Weerman nuanceert Weerman
David Dehenauw van VTM antwoordt in de krant dat hij reeds specifieke
verwachtingen voor de kust meegeeft in het dagelijkse weerbericht. "Het
probleem is dat de horeca soms de neiging heeft die enkele uren mooi
weer in zijn geheugen op te slaan en het slechte weer van die dag te
vergeten", merkt hij nog op.(br.hln)
|