Kinderen leren meer van moderne prentenboeken
Moderne prentenboeken waaraan video en gesproken tekst zijn toegevoegd,
hebben geen nadelige gevolgen voor de taalontwikkeling van kinderen.
Integendeel, het leidt tot beter taalbegrip en een uitbreiding van de
woordenschat. Dat bleek uit het onderzoek van Maria Verhallen,
verbonden aan de universiteit van Leiden.
De taal van het verhaal Verhallen
liet kinderen luisteren naar een gesproken tekst uit een prentenboek.
Bij één groep bleef het bij de tekst en statische prenten, bij de
andere groep kinderen werden videobeelden, geluidseffecten en muziek
toegevoegd. "Ondanks de fascinerende videoversie negeerden kinderen de
taal van het verhaal niet", aldus Verhallen.
Verhaal volgen De
Leidse onderzoekster keek ook naar de aandacht voor het verhaal.
Wanneer een verhaal wordt voorgelezen en het kind bepaalde delen er van
niet begrijpt, dan zal het bij een herhaling minder moeite doen om het
verhaal alsnog te snappen. Bij een test met een videoprentenboek bleef
het kind zich wel inspannen om de tekst te snappen. Er ontstond een
match tussen beelden en taal.
600 woorden extra Op
internet zijn multimediale prentenboeken zoals videoboeken te vinden.
Volgens Verhallen kunnen kinderen die twee keer per week zo'n website
bezoeken hun woordenschat met zeshonderd woorden per jaar uitbreiden.
Bovendien
kunnen de bewegende prentenboeken ook een oplossing zijn voor kinderen
die met een taalachterstand op de basisschool komen. Prentenboeken zijn
een belangrijke voorbereiding om kinderen later zelfstandig te laten
lezen.
|