Pitavlees en schepijs scoren slecht in kwaliteitstest
Van de 927 voedingswaren en
verkooppunten die consumentenorganisatie Test-Aankoop in 2009
onderzocht, kreeg 42 procent een slechte of zwakke beoordeling van
Test-Aankoop. Onder meer over de kwaliteit van pita's, ijs, snelverkoop
en suikervrije producten is de organisatie niet te spreken.
Test-Aankoop lichtte vandaag tijdens een persconferentie de
voedingsbalans van 2009 toe.
"Zes
op de tien voedingsproducten en verkooppunten bleken dus wel in orde,
maar we kunnen niet spreken van een goed rapport voor 2009", stelde Ivo
Mechels. "Van een echt gevaar voor de gezondheid kunnen we echter niet
spreken." Volgens Robert Remy, voedingsexpert van Test-Aankoop, is de
situatie in vergelijking met 2008 min of meer onveranderd gebleven.
Pita Slechts
8 op de 40 pita-verkopers die Test-Aankoop testte, konden zeggen welk
vlees ze precies verkopen. Opvallend is dat in 11 gevallen waar
Arabische shoarma-pita's verkocht werden, Test-Aankoop varkensvlees
vond. Ook schep- en softijs kregen een slechte score: in 51 van de 70
verkooppunten was vorig jaar de netheid onvoldoende. "Dit is een
aanhoudend probleem, de hygiƫne wordt er steeds slechter", aldus Remy.
Snelverkoop Ook
over producten in snelverkoop is Test-Aankoop ontevreden. "34 procent
is niet meer geschikt voor consumptie en zou uit de rekken moeten
gehaald worden", waarschuwt Remy. Smoothies, gezondheidsdrankjes,
lightproducten en voedingssuplementen noemt Test-Aankoop eveneens
onaanvaardbaar omdat ze consumenten al te vaak om de tuin leiden.
De
voedingsbalans van 2009 wees ook positieve evoluties aan, aldus
Test-Aankoop. Bij slechts 1 van de 31 geanalyseerde mozzarellakazen
stelde Test-Aankoop fraude vast, waarbij koemelk in plaats van
buffelmelk gebruikt werd.
|