Steeds meer gezinnen besparen op gezinsbudget
Gezinnen besparen al sinds 2008 op hun uitgaven, maar dat gedrag is
naarmate de crisis vorderde alleen maar toegenomen. Zo heeft een kwart
van de consumenten de voorbije zes maanden bespaard op de uitgaven voor
kleding, reizen en telecom. Dat blijkt uit een onderzoek van het
Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO).
Twee op de drie consumenten zeggen nu thuis energie te besparen, door
bijvoorbeeld de verwarming lager te zetten of spaarlampen te gebruiken.
Bij het winkelen gaat de helft meer op zoek naar promoties, vier op de
tien consumenten kopen meer goedkope producten. Daarnaast
ging zowat een derde van de consumenten minder op restaurant of café en
een derde gaf minder uit aan vrijetijdsactiviteiten en sport. Een op de
vijf consumenten reed minder met de auto. De lage sociale
groepen worden dieper getroffen door de crisis dan de andere
consumenten, aldus het OIVO. De Belgen zijn momenteel het meest bezorgd
over de toename van de werkloosheid, de daling van de koopkracht en de
armoede.
|