Olielek niet vijf maar DERTIG keer groter dan gedacht
Elke dag 4 à 5 miljoen liter olie in zee volgens profs - Noodtoestand in vier Amerikaanse staten
De ramp met het olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico
blijft escaleren. Terwijl gisteren het griezelige nieuws bekendraakte
dat er dagelijks niet 160.000 maar 800.000 liter ruwe olie in de zee
stroomt, schatten Amerikaanse oceanografen na analyse van gegevens van
de kustwacht en satellieten dat er dagelijks vier tot vijf miljoen liter
olie lekt uit de drie gaten in de afgebroken boorpijp. Gaten die elke
dag groter worden, en dus meer en meer lekken. Het zal nog minstens een
maand duren voor die lekken gedicht kunnen worden, experts achten drie
maanden realistischer.
Het olielek heeft volgens experts alle ingrediënten om er een megaramp
van te maken: een onophoudende stroom olie die lekt onder water, een
soort ruwe olie die makkelijk mixt met water, wat op z'n beurt zorgt
voor een dikke smurrie die moeilijk brandt en heel moeilijk oplost, op
een plaats waar veel kwetsbare dieren broeden én een kustlijn die door
de moerassen en mangroves erg moeilijk op te kuisen valt.
Volgens
Wes Tunnell, 'Coastal ecology and oil spill-expert' bij de A&M
University-Corpus Christi in Texas, is deze ramp de "biggie" waar
iedereen van wist dat hij ooit zou gebeuren. Ed Overton van Louisiana
State University treedt hem bij: "Het is erg moeilijk om me in te
beelden dat dit niet uitdraait op een verschrikkelijke ramp."
Erger
dan worst case scenario Nancy Kinner, directrice van het
Coastal Response Research Center aan de University of New Hampshire,
waar experts in olielekken al jaren trainingen volgen om in te grijpen
bij een olieramp op zee, bevestigt dat de ramp in de Golf van Mexico
"een combinatie is van alle slechte dingen die kunnen gebeuren" en dat
wat zich nu voltrekt voor de kust van Lousiana "erger is dan het worst
case scenario waar we in de opleiding voor trainen."
"Eigenlijk
onmogelijk" "Eigenlijk onmogelijk": zo omschreef British
Petroleum (BP) in 2009 in het 52-pagina tellende veiligheidsplan de kans
dat er een ongeluk met de Deepwater Horizon zou gebeuren waarbij olie
in de Golf van Mexicon terecht zou komen. "En", zo staat er, "als dat
toch zou gebeuren, dan zal door de afstand van het platform naar de kust
en door de veiligheidsmaatregelen die we treffen er geen impact zijn op
het milieu." Dat veilgheidsplan moest in 2009 ingediend worden bij de
Federal Minerals Management Service om een boorvergunning te krijgen,
wat wij een aanvraag voor een milieuvergunning noemen dus.
BP
van "zwaar overdreven" naar "valt niet te meten" Terwijl BP
gisteren nog zei dat de Amerikaanse kustwacht en andere instanties de
omvang van het lek "zwaar overdreven", luidt het ondertussen dat
"niemand echt kan berekenen hoeveel olie er lekt". De kustwacht, met
hulp van NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), schat
dat er momenteel minstens 900.000 à 1 miljoen liter per dag uit de drie
lekken op een diepte van 1.500 meter in de Golf van Mexico ontsnapt.
Elke dag een beetje meer, want de gaten in de lekkende pijp worden
groter door corrosie. En het sleutelwoord is "minstens". In
werkelijkheid is het veel, veel meer.
Al 30 à 34 miljoen
liter olie ontsnapt Ian MacDonald, professor Oceanografie
aan Florida State University, vertelt dat wanneer je de cijfers van de
kustwacht en de satellietgegevens goed bekijkt er al 30 à 34 miljoen
olie ontsnapt is. "Ik hoop dat ik er naast zit, maar dat is wat ik en
mijn collega's vaststellen. Het zou er dus op neerkomen dat er nu
dagelijks de onwaarschijnlijke hoeveelheid van 4 à 5 miljoen liter sterk
vervuilende olie in zee loopt. Weet dat de lekken ten vroegste over een
maand gedicht kunnen worden, de meeste specialisten spreken zelfs van
twee tot drie maanden.
Dat het toerisme zware klappen gaat
krijgen door de ramp staat nu al vast: naast de stranden is er in de
regio erg populaire sportvisserij, goed voor duizenden jobs en
miljoenen dollars.
Halliburton Robert Wiygul,
een advocaat uit Mississippi die de milieuaanvraag van BP kon lezen,
zegt dat BP in de 52 pagina's nergens zegt welke veiligheidsmaatregelen
er dan wel specifiek zijn. De explosie die de Deepwater Horizon vorige
week deed zinken, en waarbij 11 mensen omkwamen, zou gebeurd zijn
doordat arbeiders van Halliburton Inc. een fout hadden gemaakt bij het
"cementen", het inkapselen van de oliebron. Daardoor zou er gas ontsnapt
zijn.
Dat gebeurt wel vaker: tussen 1992 en 2006 waren er in de
Golf van Mexico 39 ontploffingen op boorplatformen. In 18 gevallen
gebeurde dat doordat de inkapseling van de bron niet goed gedaan was.
Noodtoestand
in vier staten In navolging van de Amerikaanse staten
Louisiana en Florida hebben vrijdag ook Alabama en Mississippi de
noodtoestand uitgeroepen vanwege de olievervuiling die de zuidkust van
de Verenigde Staten bedreigt. Gouverneur Bob Riley van Alabama zei dat
de olievervuiling een "ernstige bedreiging voor ons milieu en onze
economie" vormt.
Hij heeft overheidsinstellingen in zijn staat
opdracht gegeven lokale gemeenschappen te helpen die door de
olievervuiling worden getroffen. Gouverneur Haley Barbour van
Mississippi wil de Nationale Garde in zijn staat inzetten.
BP
moet meer doen De Amerikaanse regering en de staat
Louisiana hebben er inmiddels bij het olieconcern BP op aangedrongen
meer te doen tegen de olievervuiling.
Washington wil dat BP zich
tot het uiterste inspant om een olieramp te voorkomen. Minister Janet
Napolitano van Binnenlandse Veiligheid eiste vrijdag ''een zo krachtig
mogelijke'' reactie. Zij en andere leden van de regering waren in
Louisiana om de gevolgen van de olievervuiling in ogenschouw te nemen.
Minister
van Binnenlandse Zaken Ken Salazar zei botweg dat de regering "niet zal
rusten voordat BP iedere druppel olie heeft opgeruimd". BP moet ook
voor de kosten opdraaien, aldus de minister. De kosten voor de
bestrijding van de olieramp bedragen dagelijks naar schatting 5 tot 7
miljoen dollar. De schade die de ramp heeft aangericht ligt al boven het
miljard. Het boren van een 'relief well' gaat het bedrijf zeker nog
eens 100 miljoen euro kosten. Het vervangen van het gezonken
boorplatform zelf, eigendom van Transocean Ltd., betekent een kost van
700 miljoen.
Defensie De Amerikaanse minister
van Defensie Robert Gates heeft vrijdag toestemming gegeven voor de
inzet van zesduizend leden van de Nationale Garde om de olievervuiling
tegen te gaan.
Gouverneur Bobby Jindal van Louisiana had het
ministerie van Defensie in Washington donderdag gevraagd om zesduizend
leden van het Amerikaanse reserveleger in zijn staat te mobiliseren. De
gardisten gaan helpen bij het schoonmaken van de kust en het beschermen
van kwetsbare natuurgebieden tegen de olievervuiling, aldus een
woordvoerder van het Pentagon.
Zelfs gevangen ingezet De
autoriteiten van de zuidelijke Amerikaanse staat Louisiana hebben zelfs
beslist gedetineerden in te schakelen om de kusten schoon te maken. Dat
maakte gouverneur Bobby Jindal bekend.
De plaatselijke
gevangenisadministratie werkt samen met de Dienst voor Fauna en Visserij
"om gedetineerden op te leiden opdat zij de federale agentschappen
zouden helpen" die de zaak aanpakken, zei de gouverneur. Bovendien
worden kaders gevormd van de Nationale Garde die uit reservisten van
het leger bestaat en die worden opgeroepen bij noodsituaties. Bedoeling
is dat die kaders op hun beurt anderen binnen de Nationale Garde
opleiden.
Kritiek op Obama President Barack
Obama gaat voorlopig geen nieuwe olieboringen meer toelaten voor de
Amerikaanse kust. Hij wil eerst weten wat de oorzaak was van de explosie
op het olieplatform.
Obama had recent een verbod op olieboringen
voor een groot deel van de Amerikaanse kust opgeheven. Daardoor heeft
de president veel kritiek over zich heen gekregen. Maar voorlopig gaan
die plannen dus niet door, want het Witte Huis zal geen toestemming meer
geven voor nieuwe olieboringen tot de ramp van de voorbije week is
opgehelderd.
|